Het is vandaag rustdag in de Africa Race. De eerste week werd afgesloten met twee snelle etappes naar Fort Chacal en Dakhla. Voor sommigen was een rustdag meer dan welkom, voor anderen was Dakhla het eindstation.
In het auto/truck klassement staat er voorlopig geen maat op Vladimir Vasiliev. De Rus won beide snelle etappes en vond de rit naar Dakhla zelfs een extra rustdag. “Een compleet rechte weg. Ik hoefde alleen maar het gaspedaal tot op de bodem in te trappen en mn voet daar te houden.” De Mini haalde een gemiddelde snelheid van 145 km/h. Matthieu Serradori kon in de SRT Buggy nog iets sneller, maar hij maakte een paar navigatiefouten op beide routes waardoor hij in stage 4 drie minuten toegaf en in stage 4 zelfs 6 minuten. Gerard de Rooy is met de Iveco begrensd op 150 terewijl de snelste auto’s 200 haalden, maar toch kwam hij in de etappes netjes als 5e en 4e binnen.
Voor stalgenoot Wuf van Ginkel ziet het er heel slecht uit. De Edervener is als assistentie en tester van de nieuwe Iveco met onafhankelijke ophanging mee, maar er blijkt vooral veel mis te zijn met het motorblok De 4e etappe moest al worden overgeslagen en in de 5e etappe stond Van Ginkel weer stil met een motor die olie en water lekte. Van Ginkel is daarom vandaag uit de rally gestapt, zodat Gerard de komende week zonder snelle assistent verder moet.
In het T2 klassement bij de auto’s is Gerard van Lieshout goed bezig, in Fort Chacal lag de Toyota nog op een tweede plaats, in Dakhla staan Van Lieshout en Slaats eerste in de stand met 10 minuten voorsprong op de Ford van Robert Szustkowski. In de totaalstand staan ze 30e, met 10 minuten achterstand op de racende Frituur van Herve Diers, die op de rustdag waarschijnlijk vrolijk patat staan te bakken.
Trucker Jan vd Laar maakte een wat vervelende episode mee toen hij assistentie moest verlenen bij een gecrashte motorrijder die per helikopter moest worden. Er werd eerste hulp verleend, deelnemers werden omgeleid en de organisatie ingelicht. Uiteindelijk kreeg Vd Laar aan de finish van de vijfde etappe daarvoor 35 minuten terug, waardoor hij als 11e de rit uitreed en nog voor ervaren Africa Race truckers als Miklos Kovacs en Tomas Tomecek werd geklasseerd. Adwin Hoondert had twee heel wisselende dagen, in de 4e etappe reed de Zeeuw alle banden lek en schoot twee keer de slang van de intercooler los. Daardoor moest hij in de 5e achteraan beginnen met alleen een paar Polaris buggies achter zich, maar nu werkte hij zich met beleid weer naar voren en kwam als 21e binnen, al was hij wel bijna over zo’n Polaris buggy heen gewalst.
Stand Auto’s & Trucks
- V. Vasiljev
- M. Serradori op 16m35s
- P. Thomasse op 1u25m
- R. Vauthier op 2u39m
- G. De Rooy op 2u40m
Motoren: Ceci voor de winst, Ullevalseter voor dagsucces
Bij de motoren is Pal Anders Ullevalseter voor het klassement weggevallen, in etappe 4 kwam de Noor met een kapotte benzinepomp te staan die hij niet meer kon repareren op de route. Hij kon in Fort Chacal wel aan etappe 5 beginnen en net als Hoondert bij de trucks ging hij heel veel motoren voorbij, hij klokte in Dakhla zelfs de snelste tijd. Paolo Ceci blijft stevig aan de leiding in de stand. De Italiaan won etappe vier voor de Portugezes Luis en Rui Oliveira en werd in etappe 5 tweede achter Ullevalseter. Zijn voorsprong op Luis Oliveira is nu 59 minuten, Rui Oliveira staat op meer dan 2.5 uur en heeft maar een kwartier voorsprong op de Slowaak Martin Benko. Erik Klomp werd in de twee etappes als 18e en 22e geklokt en staat in de stand nu als 17e op 11uur van Ceci. Zijn eerste achtervolger… is Ullevalseter, die dankzij zijn straftijd nu 18e staat op 21 uur van de kop.
Stand motoren
- P.Ceci
- L. Anjos Oliveira op 59m
- R. Oliveira op 2u41m
- M. Benko op 2u57m
- J. Blackburn op 3u47m
Morgen gaat de karavaan vanuit Dakhla verder richting Chami, waar op dinsdag een lus-etappe wordt verreden. Beide etappes bevatten meer dan 400 km special stage.