Op de rustdag van de Africa Eco Race aan het strand in Dakhla kijkt Adwin Hoondert vol goede moed uit naar de tweede week. De eerste vijf etappes verliepen enigszins wisselvallig voor de Zeeuws-Brabantse équipe. Toch heeft Hoondert het prima naar de zin in Afrika.
“De rally is begonnen met wat troubles”, blikt Hoondert terug. “De DAF is nieuw en vertoont wat kinderziektes. Kleine dingen maar hoor, maar wel groot genoeg om problemen te geven. Het grootste nadeel is dan dat we de eerste week eigenlijk alleen maar snelle rallypaden hebben gehad, met stenen en veel stof. Dan rijd je meer kapot en inhalen is moeilijk, omdat je weinig zicht hebt.”
Binnen het team is echter nog geen onvertogen woord gevallen, ondanks dat de monteurs al een paar nachten hebben moeten doorwerken om de problemen op te lossen en de truck weer op te kalefateren. Op de rustdag is ook alles weer een keer nagelopen, maar heel veel werk hadden de monteurs vandaag niet. “De vijfde etappe, gisteren, is eindelijk gewoon verlopen zoals het moest. We zijn de auto niet één keer uit geweest. Geen problemen, betekent ook minder werk voor de mannen.”
De goede laatste dag voor de rustdag geeft Hoondert moed. Vanaf morgen liggen er in Mauretanië bergen zand op hem te wachten. Letterlijk. “Dat ligt me goed. Duinen rijden is veel avontuurlijker en spectaculairder dan die snelle paden. Ik weet wat de deelnemers in de Dakar Rally in Zuid-Amerika nu hebben: dat zijn duinen waar je hartkloppingen van krijgt. Die krijgen wij komende week ook, is me beloofd.”
Hoondert kreeg naast de belofte ook een waarschuwing. “Ze zeggen dat het heel gevaarlijke duinen zijn. Zwarte duinen, met heel mul, zacht zand. Meestal ga je over een duin heen, maar daar moet je onderin blijven, zeggen ze, anders knikker je onherroepelijk op z’n kant, zo zacht is het. Die tip hou ik in het achterhoofd.”
Bron: pb hoondert rally team