De tweede race van het Belgian Endurance Championship Belcar 2018 op de omloop van Spa-Francorchamps heeft voor Stienes Longin en Marnik Battryn meer opgeleverd dan ze hadden gehoopt. Hun doel was om een podiumplaats te behalen maar de heren stuurde de #11 Porsche Cayman GT4 van PG Motorsport naar de zege in de klasse Belcar 3. Niet enkel een zoete revanche voor de uitvalbeurt tijdens het openingsweekend, maar ook een resultaat dat hen mag laten hopen op een sterke prestatie tijdens de topwedstrijd van het kampioenschap: de 24 Hours of Zolder…
Zoals aangekondigd werkten Stienes Longin en Marnik Battryn de meeting in Spa met hun tweetjes af. Joeri Vanhumbeeck was wegens andere verplichtingen niet van de partij, maar hij zal ongetwijfeld van op afstand genoten van de prestatie die zijn teamgenoten gerealiseerd hebben tijdens een weekend dat vol verrassingen zat. “Het begon vrijdag al toen we in de regen de eerste vrije training afwerkten met een eerder onverhoopte knaltijd als resultaat”, vertelt Marnik Battryn. “Zoiets geeft natuurlijk een enorme boost en ook het feit dat ik op zaterdag dankzij Stienes de meeste rijtijd voor mijn rekening mocht nemen gaf me extra vertrouwen. Dat we dan met een quasi perfect rondje van Stienes ook nog de pole wisten te veroveren maakte er een ronduit schitterende dag van voor ons. Die pole positie was toch wel een verrassing gezien de concurrentie in onze klasse.”
De wedstrijd zelf begon niet echt met het ideale scenario. Marnik nam de start maar verloor een viertal plaatsen omdat een aantal wagens niet goed wegkwamen toen het licht op groen ging. Tegen de meer krachtige wagens in deze klasse die hoofdzakelijk uit GT4-bolides bestaat is het in Spa helemaal niet eenvoudig om in te halen, maar Battryn slaagde er toch in om op te rukken naar de tweede plaats alvorens het stuur over te geven aan Longin junior. “Marnik kweet zich zeer goed van zijn taak, die erin bestond om ook besparend te rijden. Hij heeft dat gedaan zoals het hoorde en slaagde er bovendien in om plaatsen goed te maken”, aldus Stienes Longin. “We maakten gebruik van een Safety Car fase om de eerste pitstop af te werken en met een nog frisse wagen en banden die in goede staat waren kon ik een toch wel zeer snelle stint afwerken. Na een tankstop – deze keer mét bandenwissel – wist ik me net achter leider Koen De Wit te positioneren maar die verdedigde zijn positie zeer sterk en deed dat trouwens op een faire manier. Het duurde dus een aantal ronden tot ik er echt voorbij kon, waarbij ik het voordeel had van een betere grip, terwijl de banden op de wagen van De Wit hun beste tijd hadden gehad. Daarna was het cruisen naar de overwinning, die zeer zoet smaakte!”
“Wat een comeback! Ik had dit zelf niet durven dromen aangezien dat het vermogensverschil in het voordeel van de concurrentie sprak. Mijn allereerste race in Belcar op Francorchamps en P1 bij de GT4-wagens! Ik zou PG Motorsport willen bedanken voor het super werk dat zij dit weekend hebben geleverd en voor de perfecte strategie die ze uitgedokterd hadden. En natuurlijk ook dank aan Stienes Longin voor de coaching. We kijken al uit naar de volgende race. Die zullen we met drie afwerken, want dan is teamgenoot Joeri Vanhumbeeck opnieuw van de partij”, besluit een gelukkige Marnik Battryn.
Bron: pb belcar
Foto’s: J. Stassen / pb belcar