De Race Promotion Night vormt ondertussen, samen met de 24u van Zolder, een vaste afspraak voor de jonge Limburger Gregory Eyckmans. Voor het eerst sinds jaren werd de race opnieuw over 10 uren verreden. Voor de gelegenheid stapte Eyckmans opnieuw in bij Steven Dewulf, waar hij tijdens de editie 2015 nog samen derde werd en daarmee net genoeg punten sprokkelde om de titel in de BMW Clubsport Trophy binnen te halen. Ook dit jaar werd opnieuw voor de BMW Clubsport Trophy geopteerd, meteen goed voor de vierde opeenvolgende deelname met de Duitse bolide uit Beieren. Het duo werd dit jaar vergezeld door RACB National Team rijder Sam Dejonghe op de BMW uit het team van Van Der Horst Motorsport.
Dat Eyckmans goede herinneringen heeft aan de Race Promotion Night, is niet geheel onlogisch. Tijdens zijn debuutjaar wist hij meteen bij zijn eerste wedstrijd in een BMW Clubsport Trophy de klasse te winnen met Guino Kenis en Kristof de Neef, om vorig jaar de titel binnen te halen in de gelijkaardige serie. In totaal stonden er een kleine twintigtal wagens aan de start, waaronder maar liefst vijf wagens uit de BMW Clubsport Trophy. De serie staat erom bekend enorm competitief te zijn, wat maakte dat het geen eenvoudige opgave was voor de Limburger om voor het vierde jaar op rij een podium te scoren. Bovendien ging het dit jaar om een wedstrijd buiten kampioenschap, waardoor de teams beschikten over een vrije bandenkeuze en sommigen onder hen dan ook opteerden voor slicks.
De kwalificatie begon om 9u15 bij temperaturen om en rond het vriespunt, waardoor ervoor gekozen werd om niet te focussen op een snelle tijd. Met een 1.57.583 kwalificeerde het trio zich uiteindelijk op de vierde plaats in de klasse. Bij de start van de wedstrijd was het RACB National Team rijder Sam Dejonghe die het stuur nam op de #19 Van Der Horst Motorsport BMW Clubsport Trophy. De Antwerpenaar vertrok behoudend en wist na een uur wedstrijd op te klimmen naar de tweede plaats in klasse. Een feilloze strategie, die er in bestond om de beide jonge wolven te laten dubbelstinten, zorgde ervoor dat de auto nog verder steeg in het klassement. Eyckmans kon de voorsprong verder uitbouwen door tijdens zijn dubbele relais continu in de 1.55-1.56 regionen te klokken, op Dunlop semi-slicks die uiteindelijk 6uur lang dienst hebben gedaan.
“Ik kreeg over de radio de vraag of ik last had van onderstuur,” vertelt Eyckmans. “Tijdens een 24u race wordt het rubber gebruikelijk na drie stints gewisseld, maar wij hebben er dus vier gedaan. Zelfs vlak voor ik binnenkwam wist ik nog snelle tijden te noteren, ondanks het onderstuur als gevolg van de slijtage. Toch was ik ietwat verrast toen ik onze linker voorband bekeek” lacht de jonge Limburger. “De Dunlops hadden hun werk goed gedaan. De linkerkant was bijna omgetoverd tot een slick, de band stond bol en in het midden zaten we bijna op de draad… Ik wist snelle en constante tijden te klokken en de auto af te leveren aan Steven (Dewulf) voor het verdere verloop van de race dus ik ben een tevreden man” aldus Eyckmans.
De #19 Van Der Horst BMW Clubsport Trophy wist de voorsprong nog verder uit te bouwen en kwam na 10 uur racen als eerste in de klasse en vijfde algemeen over de meet met maar liefst acht ronden voorsprong op de naaste achtervolgers. “Mission accomplished!” weerklonk het bij Van Der Horst Motorsport, dat lange tijd op weg leek naar een 1-2 in de klasse tot dat elektrische problemen roet in het eten kwamen gooien op de zusterauto met startnummer 45.
“De Race Promotion Night was vroeger een race die ik als kind altijd bijwoonde, en dat de organisatoren nu terug gekozen hebben om de duurtijd terug naar 10u te brengen kan ik alleen maar toejuichen” gaat Eyckmans verder. ”Viermaal heb ik de race betwist in een BMW Clubsport Trophy en het is mijn vierde opeenvolgende podium in de race. In 2013 won ik de klasse en nu mag ik opnieuw het hoogste schavotje beklimmen. Bovendien had ik op voorhand nooit gedacht om met een Clubsport hier vijfde algemeen te worden. Dit bewijst meteen ook hoe leuk en betrouwbaar de BMW Clubsport Trophy is.”
“Ik zou via deze weg graag mijn teamgenoten willen bedanken, in het bijzonder Steven Dewulf die me de kans gaf om ook dit jaar weer mijn kunnen te bewijzen tijdens de Race Promotion Night. Ook het Van Der Horst team van Robert De Hoen en teamchef Christian Radermacher hebben schitterend werk verricht aan de auto en ons voorzien van een perfect uitgestippelde strategie. Op 10 uur racen hebben we namelijk amper 20 minuten in de pitlane doorgebracht, waarmee we het minst lang in de pitlane hebben gestaan van alle deelnemers. Ondanks kleine probleempjes met vermogensverlies op sommige ogenblikken in de wedstrijd hebben we een perfecte race gekend en ik kan dus ook niet anders dan tevreden terugblikken” aldus de jonge Limburger.
Dat de laatste race van het seizoen er inmiddels opzit wil niet meteen zeggen dat de winterpauze begint voor Eyckmans. De komende weken staan er nog enkele tests op het programma met het oog op 2017.
Bron: PB G. Eyckmans
Foto’s: Evers Media