Autocoureur Yelmer Buurman uit het Gelderse Ubbergen sloot het racejaar 2018 af zoals hij het bijna elf maanden geleden begon: met een overwinning in een 24-uursrace in een Mercedes-AMG GT3 van het Duitse Black Falcon Racing. Op het Circuit of The Americas in Austin, Texas, schreef Buurman samen met zijn Amerikaanse teamgenoten Mike Skeen, Scott Heckert en Bret Curtis de Hankook 24H COTA op zijn naam, de afsluitende wedstrijd van de 24H Series powered by Hankook. Medio januari had Buurman met zijn overwinning tijdens de Hankook 24H Dubai ook al de openingswedstrijd van deze serie gewonnen. “Een mooie afsluiting van een geweldig seizoen, mijn beste seizoen ooit”, zei Buurman. Naast de overwinningen in de beide etmaalraces en de derde plaats tijdens de 24-uursrace op de Nürburgring is vooral het winnen van de kampioenstitel in de Blancpain GT Series Endurance Cup voor Yelmer het hoogtepunt van het jaar.
De deelname aan de race op het moderne circuit in Texas, waar ondermeer ook de Amerikaanse Formule 1-Grand Prix en MotoGP-WK-ronde gehouden worden, betekende voor Yelmer een nieuwe ervaring. “Een heel gaaf circuit om te rijden, vooral de ‘Esses’ en het gedeelte dat ze daar ‘Karussell’ noemen”, zegt hij. “Echt een uitdagende en leuke baan, wat je niet van alle recenter aangelegde circuits kunt zeggen. Wel vond ik het verbazend hoe slecht de conditie van de baan op sommige gedeelten was: er zaten ongelooflijk veel ‘bumps’ in, het geheel verzakt in hoog tempo en dat maakte het lastig om in sommige bochten de juiste lijn te vinden.”
“Het veld bij de 24-uursrace in Texas was niet enorm groot, maar de concurrentie was sterk”, meldde Yelmer. “De andere Black Falcon-Mercedes was ook erg snel, net als de Herberth-Porsche, en door een aanpassing van de ‘Balance of Performance’ waren ook de auto’s uit de amateurklasse snel. Daardoor was het erg competitief, maar dat maakt het natuurlijk ook mooi.” Anders dan de meeste andere 24-uurswedstrijden kende de race op het Circuit of The Americas een nachtelijke onderbreking van ruim acht uur. “Dat is wel apart, het ’s nachts doorrijden is juist een van de voornaamste kenmerken van een 24-uursrace. Nu konden we gewoon slapen en dat heeft als voordeel dat je na afloop niet zo gesloopt bent als anders, maar aan de andere kant betekent het wel dat je twee volle dagen aan het racen bent.”
In het eerste deel van de race verloren Yelmer en zijn teamgenoten een ronde door wat pech met de planning van pitstops in combinatie met ‘code 60’s’, neutralisaties in de wedstrijd. Toen de wedstrijd na de nachtelijke onderbreking op zondagochtend werd hervat, was de baan nat. Yelmer vocht een spannend duel uit met de Duitse Porsche-rijder Robert Renauer, de leider in de wedstrijd, die hij wist te passeren. Vervolgens besloot het Black Falcon-team gebruik te maken van een neutralisatie voor het doorvoeren van een wissel van regenbanden naar slicks. “Dat was wel wat vroeg, maar ik kon de auto op de baan houden en vervolgens heb ik Renauer opnieuw ingehaald, waardoor we weer in dezelfde ronde reden. Vervolgens hadden we tien uur lang de tijd om naar de eerste plaats te rijden, en dat is gelukt. Weer een mooie overwinning voor het team, voor Mercedes-AMG en voor mijn teamgenoten en mezelf!”
Nu het internationale raceseizoen zo goed als afgesloten is, is nu de tijd aangebroken voor de diverse eindejaarsbijeenkomsten en prijsuitreikingen. Zo was Yelmer afgelopen vrijdag aanwezig bij de seizoensafsluiting van Mercedes-AMG in Affalterbach en kon zaterdag de smoking uit de kast voor de prijsuitreiking van de Blancpain GT Series tijdens het eindejaarsfeest van SRO in Londen. “En dan nu wat tijd thuis met de familie, wat ook fijn is”, zegt Yelmer. “Ook zijn de onderhandelingen voor volgend jaar alweer gaande. Ik hoop begin januari in Dubai natuurlijk weer aan de start te staan!”
Bron: pb yelmer buurman
Foto’s: pb yelmer buurman