Multitalent Yannick Vrielink mag nu al de verrassing van het nog jonge 2024-rallyseizoen worden genoemd. Nadat hij in maart al de Zuiderzeerally wist te winnen, boekte de Ford-rijder na twee enerverende dagen een prachtige zege in de uitdagende 59e editie van de ELE Rally. Daarbij gaf de jonge Vrielink regerend kampioen Kevin van Deijne (Hyundai) en een hele horde zeer ervaren equipes het nakijken. Halverwege de zaterdagse etappe klaarde het weer eindelijk op en konden de talrijke toeschouwers zowaar onder zonnige omstandigheden genieten van het spektakel dat in alle categorieën werd geleverd.
Door de erbarmelijke weersomstandigheden van de laatste tijd werd de organisatie gedwongen om in aanloop naar de start op vrijdag al de nodige klassementsproeven in te korten, omdat de vooral onverharde passages niet berijdbaar zouden zijn. Toch bleven er 122 wedstrijdkilometers over, meer dan genoeg om de spanning voor de equipes en het publiek er in te houden tot aan de finish rond middernacht in het centrum van Son. Het weliswaar te betreuren besluit werd door een ieder als verstandig beschouwd.
Vanaf de zevende klassementsproef (Wintelre) was het Yannick Vrielink die met navigator Harm van Koppen het heft in handen nam, nadat leider Michiel Becx met zijn Ford van de weg raakte. Kevin van Deijne voerde de druk nog wel op, maar kon met zijn Hyundai i20 de ontketende Vrielink in zijn Ford Fiesta het niet echt moeilijk meer maken. Knap derde werd de equipe Lambert Parren/Marieke Slob met hun Mitsubishi Lancer Evo X, voor Jelte de Boef/Jorie Christiaans (Subaru) en de als vijfde geklasseerde Zweedse rallylegende Stig Andervang, de Nederlands kampioen van 1986, die met zijn Nederlandse navigator Johan Findhammer zijn Hyundai weer spectaculair over de proeven joeg!
Ook in de Opel ELEctric Rally was het tot aan de finish spannend. Uiteindelijk ging de winst naar de Oostenrijkse equipe Luca Pröglhöf/Christina Ettel verdedigden hun eerste plaats met succes ten opzichte van het Spaanse duo Alex Espanol/Lorena Romero. Ook de Nederlandse equipes met deze snelle Opel Corsa Electric auto’s lieten zich niet onbetuigd. Zo ook de debuterende Dries van den Elzen, die als gastrijder pas een week voor de rally zijn licentie behaalde en afgelopen donderdag nog Fleur van der Mee bereid vond om last minute de plaats van zijn zieke navigator in te nemen, Zij reden een constante wedstrijd en eindigden op een knappe 5e plaats, juist voor de andere debutant Leo Kurstjens, die samen met Jan Gerssen de KNAF Academy equipe Fabian Kamermans/Ashley de Boer achter zich lieten, Kamermans was wel snel, maar verloor kostbare minuten door een uitstapje naast de weg en daardoor de aansluiting met de top-5.
Vrijdag was het bij de Historics het stuivertje wisselen qua snelste tijden tussen Piet-Hein van der Heijden (Audi quattro) en nationaal kampioen Antoine Biesheuvel (BMW M3), maar zaterdag nam Biesheuvel het heft stevig in handen met 9 snelste tijden in de resterende 11 proeven. Aan de finish had het duo Antoine Biesheuvel/Saskia Bleijenberg een voorsprong van ruim een minuut op Marcel Ludwig en Manon Los (Audi quattro), die zaterdag hun merkgenoten Piet-Hein van der Heijden en Wes van Dijk wisten te passeren.
Vuurwerk was er voor de toeschouwers ook met de terugkeer van de roemruchte WRC Subaru’s in handen van Erik van Loon en Gerard de Rooij, die met hun demonstratie deelname de harten van de rallyfans sneller liet kloppen. De heren hadden er zelf zichtbaar ook veel plezier in!
Bron: pb ELE Rally
Foto’s: pb ELE Rally