De King of Europe kampioen van 2016, Remmo Niezen, was tijdens het seizoen 2016 reeds bezig met het bouwen van een compleet nieuwe driftmachine. Hij had enkele voorwaardes toen hij begon met bouwen:
- meer snelheid dan zijn huidige BMW;
- het moet een betrouwbare auto zijn;
- het moet een bijzondere auto zijn.
Er zijn vele uren vrije tijd in gestoken, door hem, zijn vriendin en zijn voltallige team, maar de auto is klaar en is inmiddels voldoende getest op het circuit. Vlak voor zijn laatste en eerste drifttest spraken wij met hem in zijn werkplaats en waren wij ook aanwezig tijdens de test op een natte baan in Lelystad (NL).
English version on the bottom
“Afgelopen jaar waren jullie al een keer bij ons in de werkplaats en hebben we al uitvoerig gesproken over de lage en snelle BMW Z4 in de Falken kleuren. Inmiddels ben ik blij dat ik al vele kilometers heb kunnen maken met de auto, hetzij alleen in rechte lijn en op snelheid, maar het gevoel is super. De auto heeft voldoende snelheid en reageert heel goed op de opdrachten die ik hem geef. De afgelopen maanden hebben we echt veel tijd in de auto gestoken, vooral alle kleine dingen kosten veel tijd, maar we zijn heel erg tevreden met de auto zoals hij nu is en ik ben klaar om de strijd aan te gaan om mijn titel te behouden als King of Europe.”
“Een Z4 staat niet bekend als heel ruim van binnen, daar is dit echt een uitzondering op, we hebben ongeveer 30cm extra vrije ruimte weten te creëren binnenin de auto. Ook al ben ik best lang, ik pas met gemak in de auto. Op de bijrijdersstoel kunnen ook lange mensen plaatsnemen, iets wat nog wel eens een probleem kan zijn bij sommige auto’s. De motor is van een BMW E92 M3, een S65 V8 motor, daar bovenop zit een G-Power compressor en een handgemaakte Guerilla uitlaat met bypass klep. De combinatie werkt echt lekker en ik wilde perse die motor. Ik had ook kunnen kiezen voor een groot Amerikaans blok, maar ik wilde een echte BMW houden. We hebben de auto gebouwd met het oog op de nieuwe reglementen welke er in 2018 aan zitten te komen voor King Of Europe, dan moet alles volgens strengere FIA regels en is het wel zo fijn als de auto, zonder teveel aanpassingen, aan kan voldoen. We hebben dus niet gekozen om de voor en achterkant eraf te slijpen en alleen maar polyester te gebruiken. Het chassis rondom de motor en tot aan de achterbumper zit er gewoon nog, uiteraard is de bodykit wel van polyester, maar daaronder is het nog staal. Zelf verwacht ik dat het gewicht uitkomt tussen de 1100 en 1200 kilo, dan zou ik tevreden zijn.
Door de rolkooi en speciale FIA tank zouden we de auto ook nog in kunnen zetten als gewone circuit race auto, iets dat handig kan zijn bij het verkopen van de auto.”
“Tijdens de test mochten we niet echt driften, het is helaas niet toegestaan op Circuit Park Zandvoort om op een droge baan te driften, hierdoor konden we alleen de betrouwbaarheid en rechtelijn snelheid testen. Dit hebben we uitvoerig gedaan, hieruit bleek wel, dat het met de snelheid goed zat. Ik kon de meeste race auto’s er eenvoudig uitrijden en de auto gaf geen krimp. Zoals je onder de auto kan zien, ben ik niet van de curbstones afgebleven en heb ik er lekker overheen geramd, daar zijn ze tenslotte voor.
Tijdens het testen ben ik er al vrij snel achter gekomen dat de elektrische stuurbekrachtiging niets voor mij was. Ik had verwacht dat het heel fijn zou zijn, maar ik vond het geen fijn gevoel en heb dus ook de gewone conventionele stuurbekrachtiging terug ingebouwd. Deze voelt wel zoals ik wil.”
Seizoen 2017
“Het seizoen staat nu echt op het punt van beginnen, nog enkele dagen en dan gaan we naar Oostenrijk voor de eerste ronde King of Europe. Voor ons is april zo wie zo erg druk. Op 2 april hadden we de laatste test, dan weekend later zitten we in Oostenrijk, het paasweekend gaan we heel misschien nog een dagje testen op de Nurburgring en eind van de maand hebben we nog een demo tijdens de Rally van Wallonië. Die demo doen we met 4 auto’s bovenop de Citadel van Namen een unieke en mooie locatie met veel enthousiast rally publiek.”
“Ons hoofddoel is uiteraard het kampioenschap van King of Europe, de overige dingen worden daar omheen gepland. Afgelopen jaar heb ik 1 wedstrijd moeten missen, voor dit jaar zijn we wel aan het kijken of we alle wedstrijden kunnen rijden. Het kampioenschap zit behoorlijk op elkaar in enkele weken. Ronde 3 en 4 worden het weekend na elkaar verreden, beide in juni, de volgende is pas weer in augustus, iets dat het voor de planning met een eigen bedrijf wel lastig maakt. Afgelopen jaar merkte ik dat ik echt snelheid te kort kwam bij de laatste wedstrijden van King of Europe (Oschersleben en Slovakiaring), dat zou nu verleden tijd moeten zijn.”
“Via via heb ik al gehoord dat mensen bang voor de nieuwe auto zijn, afgelopen jaar won ik met de oude auto en mensen maken zich zorgen nu ze bewegende beelden van de nieuwe auto hebben gezien. Dat doet me goed, ik ben ervan overtuigd dat ik mee kan doen voor de titel in 2017. De auto is een stuk sneller en heeft meer vermogen, afhankelijk van het type benzine 530-600pk.”
Plannen 2018
“Het klinkt gek, maar we hebben al plannen om de auto voor 2018 verder te verbeteren en aan te passen aan de dan geldende regels. Zo zouden we de brandstoftank af willen scheiden van de cockpit, maar daar hadden we nu te weinig tijd voor.”
Kalender
De kalender voor King of Europe is als volgt:
8-9 april Greinbach – Oostenrijk
6-7 mei Valencia – Spanje
10-11 juni Anneau Du Rhin – Frankrijk
17-18 juni Castelletto – Italie
12-13 augustus Ligneres – Zwitserland
9-10 september Oschersleben – Duitsland
30-01 september/oktober Greinbach – Oostenrijk
7-8 oktober Barcelona – Spanje
English version
The 2016 King of Europe Champion, Remmo Niezen, started working on a new drift car back in 2016. He had a couple of demands when he was building it:
- more speed than his current BMW;
- it has to be a reliable car;
- it has to be a special car.
A lot of spare time has it cost, by Remmo, his girlfriend and his whole team, but the car is finished and has done a lot of testing mileage on the circuit. Right before his first and also last driftingtest we talked to Remmo at his workshop in Holland. The day after, we were present at the wet drift track in Lelystad (NL).
“Almost a year ago you were also here at our workshop and we talked about the narrow and fast BMW Z4 in the Falken colours. Now it’s finished and I’m happy that I made a lot of fast and safe test millage. Problem is, that it was only testing at a racetrack (circuit Zandvoort) where drifting is not allowed on a dry track. I felt right away that the car is great, especially on high speed sections. The response of the car reacts magnificent on every move I make. The last couple of months we worked very hard to get the car finished before the season starts. We’ve done a lot of small things de last couple of months and it costs us a lot of time. But, we are ready for the fight in King of Europe to keep my title.”
“A BMW Z4 is not known for its space inside the car, but we made an exception on this, we’ve managed to get 30cm more free space inside the car. I’m quite tall, but for me it’s no problem to get in the car. The co-pilot place is quite large and we can fit big people on it, that’s a problem at some other cars I’ve driven in the past. It is a engine from a BMW E92 M3, it is a S65 V8 engine on top we have mounted a G-power compressor and a handmade Guerilla exhaust at the back. The exhaust has a remote controlled bypass valve so we can make a lot more sound. I wanted this engine, because the sound and we wanted to keep the car as a BMW. The car is built with the 2018 King of Europe regulations in mind, in 2018 everything will be FIA approved and some of the things have to change a bit. We can now arrange that with a couple of small adjustments in the next winter.
We didn’t choose not to make a tube frame front and back of the car, but keep it as original as possible. Of course we made the bodywork of polyester. I hope the car will weigh between 100 and 1200 kg. With the certified roll cage and fuel tank, we could also sell this car as a racing car.”, this could be useful in the future.”
“During the tests, it was not allowed to drift, so we could only test the speed and reliability. We did this a lot and we’ve learned that the car is very good on high speed. I could overtake a lot of circuit racing cars even if I setup the car as a drift car. And as you can you, we’ve touched the curb stones a lot, the tray beneath the engine is pretty damaged, that is the purpose of the tray.
We’ve fitted an electrical power steering during the winter, but at the first test I notched I didn’t liked it, so we changed it to a conventional power steering very quick between test 1 and test 2. Now the car response as I want it.”
Season 2017
“The season is ready to start, only a couple of days left till we travel to Austria fort the first round of the King of Europe championship. For us, April is very busy. On the 2nd of April we do the last and only drift test, in Lelystad at driftsport.nl. Just a week later, we challenge the first round of King of Europe in Austria. Maybe we visit the Nurburgring driftcup in the Easter weekend, to test one more day at high speed on a dry track. The end of the month is demo time, we do a demo on top of the Citadel in Namur (Belgium) during the Friday night of the Rally de Wallonie. There are a lot of enthusiast rally fans who liked the drift show a lot the last couple of years.”
“The main goal for this year is to get the title at King of Europe again and be The King of Europe. Last year I had to miss one race, this year I want to race them all. The championship is pretty close planned at some rounds. Round 3 and 4 are just one week apart, both in June of the year and the next one is all the way in August, that is pretty difficult to plan with a garage I had to run.
Last year we noticed that the car wasn’t quick enough in the last two rounds in Oschersleben and Slovakiaring, this year it will be different.”
“I’ve already heard that some competitors are scared of me and my new car, last year I won the championship with an “old” car. They have seen some footage of the new Z4 and saw it was quick and handles very directly. I like the idea of they being scared of me, I’m convinced that I can challenge the title and keep the title. The car is bit faster and has a bit more power, it depends on the type of gas, but we can get 530-600bhp out of the engine.”
Plans 2018
“It sounds silly, but we’ve already some improvements for the 2018 season especially for the new regulations in 2018. We want to build the gas tank behind a fire proof wall in the back of the car. We wanted to made it this winter, but we didn’t had enough time to do it.”
Calendar
De calendar King of Europe:
8-9 April Greinbach – Austia
6-7 May Valencia – Spain
10-11 June Anneau Du Rhin – France
17-18 June Castelletto – Italy
12-13 August Ligneres – Swiss
9-10 September Oschersleben – Germani
30-01 September/October Greinbach – Austria
7-8 October Barcelona – Spain
Scource: A. Voorberg
Pictures: A. Voorberg
-
-
Visit Remmo Autosport 01-04-2017 by Autosportnieuws.be
-
-
Visit Remmo Autosport 01-04-2017 by Autosportnieuws.be
-
-
Visit Remmo Autosport 01-04-2017 by Autosportnieuws.be
-
-
Visit Remmo Autosport 01-04-2017 by Autosportnieuws.be
-
-
Visit Remmo Autosport 01-04-2017 by Autosportnieuws.be
-
-
Visit Remmo Autosport 01-04-2017 by Autosportnieuws.be
-
-
Visit Remmo Autosport 01-04-2017 by Autosportnieuws.be
-
-
Visit Remmo Autosport 01-04-2017 by Autosportnieuws.be
-
-
Visit Remmo Autosport 01-04-2017 by Autosportnieuws.be
-
-
Visit Remmo Autosport 01-04-2017 by Autosportnieuws.be
-
-
Visit Remmo Autosport 01-04-2017 by Autosportnieuws.be
-
-
Visit Remmo Autosport 01-04-2017 by Autosportnieuws.be
-
-
Visit Remmo Autosport 01-04-2017 by Autosportnieuws.be
-
-
Visit Remmo Autosport 01-04-2017 by Autosportnieuws.be
-
-
-
-
-