Formulewagens, GT’s, productie-toerwagens, cupracers: autosportliefhebbers die houden van variatie, komen volop aan hun trekken tijdens het Zandvoort Masters Weekend, dat van 19 tot en met 21 augustus aanstaande plaatsvindt op Circuit Park Zandvoort. Naast de 26e editie van de Zandvoort Masters of Formula 3 en de beide races van de ADAC GT Masters omvat het programma namelijk ook de ADAC TCR Germany, de ADAC Formule 4, de STT Spezial Tourenwagen Trophy en een gecombineerd optreden van de Renault Clio Cup Benelux en de Renault Clio Cup Central Europe. Dat garandeert heel wat spektakel op Circuit Park Zandvoort. Bovendien is het evenement vrij toegankelijk: kaarten voor gratis toegang tot het duinterrein zijn de downloaden via de website www.cpz.nl. Via deze website kunnen ook kaarten voor een tribuneplaats en/of toegang tot de paddock worden besteld. Natuurlijk zijn kaarten in de voorverkoop goedkoper, ze kosten € 30 voor een weekendkaart en € 20 voor een dagkaart.
Na het succesvolle optreden van de TCR Benelux tijdens het DTM-weekeinde op Circuit Park Zandvoort, medio juli, komen er in het kader van het Zandvoort Masters Weekend opnieuw TCR-auto’s naar ons land. Met de introductie van de ADAC TCR Germany heeft de ADAC als op één na grootste automobielclub ter wereld dit jaar een nieuwe impuls gegeven aan de autorensport met productie-toerwagens bij onze oosterburen. Het TCR-concept is inmiddels bekend: op seriemodellen gebaseerde toerwagens met voorwielaandrijving en tweeliter turbomotoren, die goed zijn voor een vermogen van rond de 330 pk. De klasse is bewust niet bedoeld voor fabrieksteams, maar is in het leven geroepen om privéteams en -rijders een relatief betaalbaar speelveld in de toerwagensport te bieden. Met de Honda Civic TCR, de Opel Astra TCR, de SEAT Leon Cup Racer en de Volkswagen Golf TCR is er behoorlijk wat afwisseling in het deelnemersveld. Na zijn meest recente successen op de Nürburgring komt de Britse Honda-rijder Josh Files als leider in de tussenstand naar Zandvoort, waar zoals altijd twee races worden afgewerkt.
Terwijl tijdens het Zandvoort Masters Weekend de coureurs in de Formule 3 strijden om in de voetsporen te mogen treden van illustere oud-winnaars als David Coulthard, Lewis Hamilton of Jos en Max Verstappen, komen de jongere eenzitter-talenten aan de start in de ADAC Formule 4. Deze serie beleeft zijn tweede seizoen en maakt dit jaar voor het eerst zijn opwachting in Nederland. Er wordt gereden met identieke Tatuus-chassis, aangedreven door een 160 pk sterke 1,4-liter-turbomotor van het merk Abarth. De strijd om de titel gaat tussen de Australiër Joey Mawson, uitkomend voor het Nederlandse Van Amersfoort Racing, en de Duitser Mick Schumacher, zoon van de zevenvoudig Formule 1-wereldkampioen, die voor het Italiaanse Prema Powerteam in actie komt. In totaal wisten al 28 rijders dit seizoen tot nu toe punten te scoren. De ADAC Formule 4 heeft tijdens elk raceweekeinde drie wedstrijden.
De STT Spezial Tourenwagen Trophy H&R Cup vormt al drie decennia lang een vaste waarde in de Duitse autosport. Auto’s met enorme achtervleugels, brede wielkasten en een fascinerend geluid zijn het uithangbord van de serie. Daarbij wordt al jarenlang op succesvolle wijze een brug geslagen tussen moderne auto’s en wat ouder materiaal, want actuele GT3-auto’s zijn in de serie net zozeer welkom als auto’s die eerder in de DTM werden gebruikt, of door deelnemers zelf gebouwde constructies met motoren van soms wel 5,5 liter. Om de verschillende auto’s gezamenlijk in één race te kunnen laten rijden, zijn er drie klassen met een indeling die is gebaseerd op de cilinderinhoud van de motoren. Ook in deze klasse zijn er twee wedstrijden, beide op zondag.
De Renault Clio Cup behoeft als merkenraceklasse nauwelijks nog introductie, want al sinds de vroege jaren negentig wordt er met de compacte telg uit de Renault-familie in cupverband geracet. De traditie van de merkenracerij bij Renault gaat natuurlijk nog veel verder terug. Tijdens het Zandvoort Masters Weekend is er sprake van een internationale ontmoeting, want rijders uit de Renault Clio Cup Benelux nemen het op tegen de deelnemers uit de Renault Clio Cup Central Europe, die er tijdens de ADAC GT Masters-evenementen regelmatig bij is. De Renault Clio R.S. IV in Cup-versie is gebaseerd op de sportieve Clio uit de serieproductie en wordt aangedreven door een 220 pk sterke 1,6-liter viercilinder turbomotor. Gedurende het weekeinde staan er twee races op het programma.
Bron: pb Circuit Park Zandvoort
Foto’s: ADAC Motorsport, Thomas Suer, Hoch-Zwei.net, Marko Unger en Auto-Rennsport.de