Spa-Francorchamps heeft van die goede tradities. De 24 Heures 2CV sluiten zo meestal het autosportseizoen op het mooiste circuit van de wereld af en de Trophée des Fagnes, ook een organisatie van 2CV Racing Teams, is de opener van het seizoen op asfalt. Voor deze editie 2017 werd van start gegaan met een wedstrijd van 120 minuten, die letterlijk ook echt de eerste race van het seizoen 2017 was.
Deze ‘sprint’ – want 120 minuten is geen typische afstand voor de 2CV -, werd in eerste instantie een gevecht tussen de #42 BNLL 1 van Car-Coppieters, de #18 2CV Passion Trapanelle van Hauris-Latragna en de #23 Kimy Racing van Vigneron-Gasperin. En na twee uur hard en intensief racen, was het verschil aan de finish amper groter dan enkele seconden.
“In het teken van de sportieve gelijkheid, hebben we besloten om nieuwe luchtinlaten te monteren en ook gebruik te maken van nieuwe luchtfilters”, leggen Robert Van Gysegem, Léonard Licops en Frederic van Rijckevorsel in naam van de 2CVRT uit. “Het resultaat mocht er zijn, met wagens die aan elkaar gewaagd waren, wat dan ook het beste laat verhopen voor de wedstrijden die er nog op stapel staan. Deze nieuwe technische regelgeving maakt ook dat het hele potentieel van de motoren van de wagens in de categorie ‘Hybride’ kan gebruikt worden. De bilan is dus meer dan positief…”
De #23 Kimy Racing van Pierre-Yves Vigneron en Christophe Gasperin kon in de loop van de race een kloofje van enkele seconden bijeen rijden, wat het team toeliet om het verschil te maken. Deze twee heren zijn dus de eerste winnaars van het seizoen in Spa-Francorchamps, toch wel een hele eer! Lory Hauris en Jordan Latragna (#18 Passion Trapanelle) maakten het de winnaars echter geen ogenblik makkelijk, want het uiteindelijke verschil bedroeg amper 10 seconden en in hun zog volgden Benoît Car en Rudy Coppieters (#42 BNLL 1). Het eerste podium oogde dus mooi, na nogmaals een heel knappe wedstrijd van alle deelnemende teams!
Sommige teams kenden ook een minder gelukkige start van het seizoen, met bijvoorbeeld de #25 Galvamétaux by VDM Sport (Caprasse-Grégoire) die al snel aan de kant stond of de #15 BMR 2 (Blaise-Marquet) die met een oververhitte krachtbron de strijd moesten staken. Ook de #22 GT Racing (De Bonhome-Jossieaux) waarvan de cardan het liet afweten en de #37 JMCE Racing 2 (Munsters) die zonder benzine viel, behoorden tot de pechvogels. Andere teams streden dan weer om de ereplaatsen. Eric Jamar, met Marc Jamar (#34 Beaufort), wist in de finale de 4de plaats veilig te stellen, voor de #8 Phoenix Racing Team (Santkin-Piette), de #83 Oregon Team (Ragonesi-Renaud), de #111 JMCE 1 (Licops) en de Brit Peter Dalkin met de #53 Wingrove Racing, die op het einde wat pech kende.
Bij de categorie van de Proto’s, ging de openingsfase van de race naar François Jeukenne en Philippe Lorquet in de #126 JRT 126… alvorens de #70 CGS Racing Team (Hooreman-Hooreman) aan de Source de auto met startnummer #126 aantikte. Resultaat: stevige schade aan de carrosserie en de mechaniek… en een zege voor de #80 VGS Collé Racing Team van Geert Van Den Driessche en Kris Van Hees, die uiteraard de kans met beide handen grepen.
In de categorie Améliorées, gaf de #47 2CV Wet Dream Racing Team van Staf Mertens en de debutant Sven Van Wijmeersch de leiding nooit uit handen en zij haalden het voor #31 2PK Racing Team van Willaert-Deopere en de #90 2CV, met Jean-Eric Brethenoux, Stéphane Vermylen en Marc De Well… die net voor het einde zonder benzine vielen!
Geen fotofinish bij de Classiques met een overtuigende zege voor de #602 Brokensport van François Asselborn en Eric Larreur, die het haalden voor de amazones in de race, de #67 Kiss My Deuche van Fanny Segers en Evelyne François.
Noteren we nog een plek in de top 15 van de enige Xpérimentale aan de start, de #46 JCL Driving van Jean-Pol Lempereur.
In Meppen, Duitsland, zet de 2CV Racing Cup 2017 op 1mei zijn seizoen verder, na een prachtige start op het mooiste circuit van de wereld.
Bron: 2CV Racing Teams
Foto’s: Jacques Letihon