Vice titel en podium voor Nicolas Vandierendonck
Na twee knappe races en dito puntenoogst was Nicolas Vandierendonck in Spa-Francorchamps opgeschoven naar de tweede plaats in de tussenstand na de Poolse Ferrari rijder Broniszewski in de Ferrari 458 GT3. De GT Sports Club was in Spa te gast in het voorprogramma van de 24 Hours of Spa en was de vierde manche van dit knap kampioenschap voor gentlemen drivers. Na de twee podiumplaatsen wachtte de piloot van de SRT Corvette C6 ZR1 GTE tijdens het slotweekend in Barcelona een van de moeilijkste opdrachten uit zijn loopbaan. Nl. zijn tweede plaats verdedigen en de vice titel pakken, een jaar na de vice titel binnen de Supercar Challenge.
Er waren nog een vijftal kandidaten voor de tweede plaats achter Broniszewski die zich reeds in Spa verzekerde van de titel. Vooreerst was er de Italiaan Mario Cordoni die volgde in derde stelling op amper drie punten, terwijl Lanting, Van Glabeke en de Bernardi reeds moesten rekenen op pech van de Shipex rijder om nog aanspraak te kunnen maken op de vice titel.
En dat Vandierendonck zijn huid duur zou verkopen bleek reeds in de kwalificatie toen hij de snelste chrono draaide van het 26-koppig deelnemersveld. De eerste pole voor een Belg in de GT Sports Club was een feit en de chrono van 1’49″468 was indrukwekkend.
“Ik had reeds voor de start gezegd dat we het gingen zoeken in details en dat heeft gewerkt”, steekt de West Vlaming van wal. “Ik ben tijdens de Curbstone days in Barcelona gaan trainen met de plaatselijke Pro Tutumlu als coach. Hij kent uiteraard de omloop als zijn broekzak en heeft destijds nog de SRT Corvette in de GT Open bestuurd samen met Archie Hamilton. Hij heeft me heel wat bijgebracht, want voor mij was het de eerste maal dat ik met een dergelijke snelle wagen in Barcelona reed.
“Tijdens de kwalificatie zat ik goed in mijn vel. De chrono stond vrij snel op de klokken en ik kon een afwachtende houding aannemen. De starts verliepen ook schitterend, maar een kopstart maken met de Lamborghini van Leimer en de Ferrari’s van Broniszewski en Cordoni op de achterbumper is geen sinecure op een circuit waarop ik enkel op trainde en nooit had geracet. Inzake Leimer en Broniszewski maakte ik me weinig zorgen, maar Cordoni was mijn grootste concurrent van het weekend en het was een koude douche toen hij me ook voorbij reed. Door hun circuit kennis wisten ze exact waar de zwakke punten van een auto met motor voorin lagen. Ik was kwaad op mijzelf dat ik wat naïef gereden had. Ik moest me herpakken en deed nog een eindoffensief, maar ik strandde op een halve seconde van de Italiaan die een punt terug pakte en tot op twee punten kwam in het kampioenschap. In een sprintrace is elke aarzeling fataal en dat mocht in de tweede cruciale race niet gebeuren”.
“De main race was dus van kapitaal belang. Omdat de bandenslijtage op Barcelona een grote rol speelt, had ik samen met het team voor een behoudende strategie gekozen, om in het slechtste geval een derde plaats veilig te stellen. Maar ik lukte opnieuw een kanonstart en toen ik hoorde dat Cordoni pas rond de zesde of zevende positie toefde, ben ik tactisch gaan rijden op advies van mijn ingenieur Ward. Ik ben nooit meer bedreigd geweest voor de derde plaats en voor de tweede plaats gaan was risicovol, dat had ik geleerd in Brands Hatch”.
“Ik kon het seizoen afsluiten met een podium na Leimer en Broniszewski en ik bleef tweede in de eindstand. Zodoende pak ik dus de vice titel. Ik ben super tevreden, zeker als ik bekijk hoe we gegroeid zijn tijdens de laatste twee weekends met drie podiums op vier races. Wat de toekomst brengt weet ik nog niet, maar de kans dat ik verschillende kampioenschappen combineer is reëel? De Corvette wordt het waarschijnlijk niet, want die staat nu te koop. Verder rest me uiteraard ook het volledige team rond SRT te bedanken voor de perfecte en professionele begeleiding,” aldus de kersverse vice kampioen in de Blancpain GT Sports Club.
Pb – Thems Racing Press
Foto – Thems Racing Press