Stan van Oord heeft zijn eerste kennismaking met het circuit van Snetterton met twee podiumplaatsen kunnen bekronen. In beide races in de Supercar Challenge stuurde Van Oord zijn Clio naar de tweede positie. Daarmee scoorde de coureur uit Woudrichem belangrijke punten voor het klassement, waarin hij nu de derde positie inneemt. Een nieuwe uitdaging voor Van Oord wordt over twee weken zijn debuut in de sterke competitie van de SEAT Leon Eurocup op de Nürburgring.
Stan van Oord reed nog niet eerder op het ruim drie kilometer lange circuit van Snetterton in Norfolk. Het Britse circuit ten Noord-Oosten van Londen was vroeger een RAF-vliegveld en heeft veel rechte stukken, omdat het deels is gebouwd op de start- en landingsbanen van het vliegveld en deels op de voormalige taxibanen rondom het vliegveld. Het is een erg vlak, zeer technisch circuit dat voor de rijders in de Supercar Challenge een ware uitdaging vormde.
Van Oord kwalificeerde zich op een droge baan als vierde en wist dat in de anderhalf uur durende race een podiumplaats haalbaar moest zijn. Bij de start van de race was de baan echter drijfnat en dat leverde voor alle rijders een moeilijke situatie op. Racen op een natte baan die je niet kent is erg lastig en bij de start zagen de rijders in de Sport Divisie door de enorme spray die de auto’s voor hen opwierpen vrijwel niets.
Gelukkig kwam Van Oord de eerste ronden goed door en na een ronde of drie had hij het goede ritme te pakken. Hij passeerde eerst de Peugeot voor hem en ging vervolgens met succes de strijd aan met de Lotus om de tweede positie. Niels Kool profiteerde van de strijd achter zich en bouwde een voorsprong op van elf seconden. Tot aan de pitstop was Van Oord de snelste Sport-rijder en hij verkleinde zijn achterstand op de raceleider tot drie seconden.
Van Oord verwachtte logischerwijs dat hij na de pitstop aan de leiding zou gaan, omdat Kool vanwege successeconden veel langer in de pits moest stilstaan. Hij merkte echter tot zijn verbazing dat Kool anderhalve minuut voor hem reed. In de tweede helft van de race wist Van Oord het gat te verkleinen tot 50 seconden en kwam hij uiteindelijk als tweede over de finish.
Na afloop van de race bleek Kool een veel te korte pitstop te hebben gemaakt. Hij kreeg daarvoor een tijdstraf van 2:18 minuten. Nu wilde het toeval dat op het moment dat de winnaar van de Supercar Challenge race overall over de finish kwam, deze net voor Van Oord reed. Kool reed daar net voor en moest dus nog een extra ronde rijden. Daarmee werd de ruime tijdstraf echter teniet gedaan en kreeg Kool de zege toegewezen. “Vooraf had ik voor een tweede plaats getekend, maar nu is het toch erg zuur voor mij, want ik zou de race eigenlijk gewonnen hebben. Maar het is reglementair, dus het is niet anders helaas”, is Van Oord realistisch.
De tijdwaarneming kende op Snetterton de nodige problemen, waardoor de podiumprocedure pas op zondag kon plaatsvinden.
Op zondag was het droog en de zon deed zelfs verwoede pogingen door de wolken te breken. De tweede race duurde ook anderhalf uur en Stan van Oord wist dat zijn kansen op een nieuwe podiumplek onder droge condities klein zouden zijn. Bovendien had hij nu tien successeconden.
Hij had een goede start en toen twee rijders voor hem naast de baan raakten lag hij tweede achter opnieuw Kool. De winnaar van race 1 wist een voorsprong van zo’n 30 seconden op te bouwen, maar een safetycarperiode vlak voor de pitstops bracht het veld weer bij elkaar. Ondanks zijn tien successeconden kwam Van Oord als tweede de baan weer op, achter zijn Spirit Racing teamgenoot Rob Nieman. Van Oord merkte bij het uitrijden van de pitstraat dat zijn koppeling slipte en dat is vervelend rijden. “Het is net of je bij het schakelen steeds wielspin hebt.” Toch wist de jonge Clio-coureur Nieman te passeren, maar hij verwachtte de snelle Lotus elk moment in zijn spiegels te zien. Dat gebeurde ook en het lukte Van Oord niet om de Lotus voor te blijven. Zo werd de coureur uit Woudrichem opnieuw tweede. Jammer was het voor Rob Nieman dat deze op de finishlijn voorbij werd gestoken en op 0,027 seconde vierde werd; het was natuurlijk mooi geweest om het harde werken van de Spirit Racing Team mannen te kunnen belonen met een dubbel podium.
“Een super weekend op Snetterton”, vond Van Oord. “Een erg leuk circuit en twee prima races, al knaagt het natuurlijk wel dat ik de eerste race niet gewonnen heb. Maar ik heb goed gescoord voor het klassement, waarin ik nu derde sta.”
Stan van Oord staat over twee weken een geweldige nieuwe uitdaging te wachten. Op de Nürburgring zal hij deelnemen aan de SEAT Leon Eurocup, een zeer sterkte competitie met zeer ervaren deelnemers. “Ik ben Niels Langeveld, die zelf titelkandidaat is in de SEAT Leon Eurocup, Herman de Jager en topteam Baporo Motorsport erg dankbaar voor deze geweldige kans. Hoewel ik geen gelegenheid heb om te testen ga ik mijn uiterste best doen om goed voor de dag te komen. Een mooie uitdaging”, besluit Van Oord strijdvaardig.
De volgende races in de Supercar Challenge zijn op 9 en 10 oktober op het Formule 1-circuit van Spa-Francorchamps.
Bron: pb Stan van Oord
Foto’s: Roel Louwers