Met de 24 uurs race van het circuit Zolder in aantocht (20-21 augustus) houden wij in aanloop van de race enkele interviews. Vandaag het tweede interview. Dit keer is het de beurt aan Ronald Thienpont, één van de 5 rijders van VGL Racing. We vroegen hem naar zijn voorbereiding en zijn belevenissen tijdens de week voorafgaand aan de wedstrijd.
Afgelopen weekend is er getest in Emmen, zijn daar nog veel dingen aangepast of was het meer om weer in het race ritme te komen?
Ronald: “Afgelopen weekend werd in Emmen de laatste afwerking/ fine tuning van de motor-afstelling uitgevoerd na de rollentestbank, meteen ook het moment om piloten Bert en Frederic de kans te geven om de auto beter te leren kennen na de upgrades van dit jaar.”
Wat is het leukste om te doen in aanloop naar de race toe?
Ronald: “Elke piloot vult dit voor zichzelf in, de ene zoekt rust op , de andere staat liever in de belangstelling. Hoe hoger de doelstelling hoe meer je natuurlijk in de picture komt en dan horen vooral de handtekeningen en de interviews er meer bij, kijken naar andere races is niet zo belangrijk, memorisatie van de track des te meer, eventueel eens kijken naar een onboardbeeld van de “concurrentie” om wat te kunnen opsteken, plaatsen voor in te halen, rijlijnen en dergelijke.”
Hoe ziet de week voorafgaand aan de race eruit voor jullie als rijders? Kunnen jullie nog extra slaap pakken?
Ronald: “Voor de meeste rijders onder ons zijn het drukke dagen, naast de professionele activiteiten komt daar nu het hoogtepunt van het seizoen bij, de batterijen zijn natuurlijk volledig opgeladen tijdens de voorbije vakanties en kunnen we stellen dat iedereen scherp staat.”
Wat is het moeilijkste gedeelte tijdens de race zelf?
Ronald: “Elke piloot komt tijdens één van z’n stints wel voor verrassingen, dit kan bij de start zijn tussen het “pak” of bij invallen van de duisternis of het opkomen van de zon, belangrijk in een 24 uurs race is uit de problemen blijven en zo constant mogelijk te zijn dus wordt dat altijd spannend afwachten.”
Rust je tijdens de race ook echt uit van een korte slaap of valt dat eigenlijk tegen?
Ronald: “Meestal valt dat wel mee, met het gebrul of gehuil van sommige motoren is het moeilijk om echt goed te rusten maar als je voldoende moe bent na een stint lukt dat wel; het gelukkige aan de Saker is de Subaru motor, die haal je er tussen alle andere motoren zo tussenuit, onbewust lig je dan wel te luisteren en weet je: we rijden nog!! en dan rust ik althans beter ;-)”
Welke gedeelte van het circuit is het meest uitdagende en ligt je het beste?
Ronald: “Vroeger was dit het gedeelte in het bos, Bolderberg, Ziekenhuisbocht, de laatste races is dat vooral Sterrenwacht, Kanaalbocht en vooral Bianchi, daar kun je als piloot met meer snelheid een effectief verschil maken…”
Nu jullie met 5 rijders op dezelfde auto rijden, is het dan niet heel moeilijk om allen met dezelfde afstelling te rijden? Iedereen heeft toch een iets andere rijstijl.
Ronald: “De rijstijlen verschillen niet zo veel, vorig jaar met de editie 2015 voelde ik persoonlijk meer verschil tussen de toen ook 5 piloten bij VGL Racing, zeker ook wat rijders ervaring betrof. Intussen hebben we allen zeker meer endurance rondjes op circuit Zolder en weten we beter wat waar kan en niet kan.”
Wat zijn jullie kansen in de wedstrijd? En wie zijn jullie grootste tegenstanders?
Ronald: “Op het ogenblik van de start heeft iedereen evenveel kansen, alle materiaal en mensen moeten het dan 24 uur zien vol te houden en dat belooft altijd veel spanning. De Belcar 3 klasse is nogal druk bevolkt met hoofdzakelijk BMW’s, vorige editie bewees de 235 een degelijke endurance racer te zijn dus moeten de outsiders zoals de Radical RXC en wij met onze Saker voor het nodige weerwerk zorgen natuurlijk. We onderschatten zo-wie-zo geen enkel team want 24 uren zijn lang en fouten worden zoals altijd afgestraft dus focus!”
Wat vind je van de snelheidsverschillen tussen de verschillende klasses? Is dat lastig of ben je niet anders gewend?
Ronald: “Gelukkig zijn er snelheidsverschillen, stel je voor dat iedereen met eenzelfde type bolide de race rijdt, het zou een saaie bedoening zijn. Keerzijde van de medaille, je moet natuurlijk altijd goed geconcentreerd blijven om de snellere wagens zoals de Wolven en de Norma’s tijdig te zien aankomen en de bewegingen goed inschatten van de minder snellere deelnemers; respect blijft belangrijk voor elkeen die deelneemt, iedereen komt voor zijn of haar plezier en wil gezond en wel terug naar huis zondagavond!”
Bron: A. Voorberg
Foto’s: W. Hendriks