Bij een ondergaande zon en in perfecte omstandigheden werd de op donderdag om 18h20 gestarte Qualifying Long Race gedomineerd door de bolide die vanaf de pole positie vertrok na de optelling van de punten vergaard tijdens “Make the Grid” en het “Fast Lap Window” aan het einde van de vrije training. Tijdens het eerste deel van de race over 60 minuten controleerde “Pilou” Corthals schitterend. De Opel Astra TCR #23 trad eigenlijk nooit van het voorplan en teamgenoot Fred Caprasse rondde het werk perfect af. Corthals en Caprasse schonken DG Sport Compétition een overwinning die in feite niet geheel onverwacht was, gezien de snelheid die de bolide de laatste tijd aan de dag legde.
Minder zeker was het gevecht om de zilveren medaille met een felle strijd tussen Denis Dupont aan het stuur van de SEAT Leon TCR #7 van het RACB National Team, en Ronnie Latinne die het commando overnam in de WRT VW Golf GTI TCR #52. De jonge Maxime Potty loste Latinne af en kon de voorsprong op Sam Dejonghe, die zelf het stuur van de gele SEAT had overgenomen, behouden, wat het team dat gecoachet wordt door voormalig Belgisch Kampioen Jean-François Hemroulle een mooi resultaat opleverde. Potty deed eveneens een goede zaak in het Junior-klassement, nadat leider Romain de Leval (VW Golf GTI TCR Delahaye Racing #4) tot de opgave werd gedwongen door een technisch probleem nadat hij een robbertje uitvocht met de andere Volkswagen van de Delahaye-clan, het nummer 3 van Amaury Richard en Didier Van Dalen.
De Boutsen Ginion Racing Honda Civic TCR #18 van Stéphane Lémeret leek de kadans te bepalen in het begin van de wedstrijd om uiteindelijk aan de voet van het podium te stranden. Zijn prestigieuze teamgenoot Matt Neal verloor kostbare tijd. Het andere duo uit de Honda-clan, Renaud Kuppens en Benjamin Lessennes (#5), bedankte en nam de vierde plaats over, voor de broers Guillaume en Edouard Mondron (Delahaye Racing SEAT Leon TCR #2) die na een moeilijk wedstrijdbegin terug opgeklommen waren.
Teruggeslagen na een contact met de andere Delahaye Golf, kenden Amaury Richard en Didier Van Dalen opnieuw pech, maar gingen met een zesde plaats niettemin de man van het wedstrijdeinde, Vincent Radermecker (VW Golf GTI TCR Milo Racing #20), vooraf! Zijn debuterende teamgenoot Olivier Cartelle kwam wat ritme tekort na remproblemen en een kapotte aandrijfas tijdens de vrije trainingen. Radermecker klom op naar de zevende plaats, daarbij zowel Matt Neal als de Portugees Jose Rodrigues (Ferry Monster Autosport SEAT Leon TCR #6) verschalkend tijdens een wedstrijd die in feite één lange sprint was. Minder geluk kenden David Dermont en Steve Vanbellingen; zij moesten hun Milo Racing VW Golf GTI #21 in de eindfase van de wedstrijd noodgedwongen parkeren.
Zoals steeds zijn het de snelste ronden in de genaamde Qualifying Long Race die de startorde bepalen van de sprintraces, die zaterdag 20 augustus in het voorprogramma worden betwist van de 24 Hours of Zolder.
In Race 1 (met start om 9u10) is het Sam Dejonghe die in de #7 SEAT van het RACB National Team in “pole position” start, met naast hem de verrassend snelle Vincent Radermecker in de #20 VW Golf GTI. Op de rijen 2 en 3 vinden we nog Renaud Kuppens (#5 Honda Civic), Pierre-Yves Corthals (#23 Opel Astra), Edouard Mondron (# 2 SEAT Leon) en Alexis Van de Poele (#4 VW Golf).
U kan de sprintraces 1 & 2 en 3 & 4 van TCR Benelux live volgen via het Internet; afspraak nu zaterdag op de website www.tcrbenelux.eu.
Uitslag QLR:
1.Corthals-Caprasse, Opel Astra TCR, 35 tours; 2. Latinne-Potty, VW Golf TCR, à 11.480 ; 3. Dejonghe-Dupont, SEAT Leon TCR, 12.890 ; 4. Kuppens-Lessennes, Honda Civic TCR, 17.046 ; 5. Mondron-Mondron, SEAT Leon TCR, 47.511 ; 6. Van Dalen-Richard, VW Golf TCR, 48.256 ; 7. Radermecker-Cartelle, VW Golf GTI, 51.147; 8. Lemeret-Neal, Honda Civic TCR, 59.324;;9. Mora-Rodrigues, SEAT Leon TCR, 1.25.470;
DNC : Dermont-Vanbellingen, VW Golf GTI ; Van de Poele-De Leval, VW Golf GTI
Bron: pb kronos
Foto’s: A. Voorberg