Volgens de lokale commentatoren was het zonder twijfel de meest gecompliceerde Rallye Le Touquet Pas-de-Calais van de afgelopen jaren! Met zeer selectieve, door modder doordrenkte proeven en een uitzonderlijk hoog niveau van het deelnemersveld, was het dan ook geen gemakkelijke taak voor Cédric Cherain en Damien Withers. Door het Franse evenement te beëindigen in het kielzog van de Franse top 5, heeft het Belgische duo in de Hyundai i20 N Rally2 van CHL Sport Auto een moeilijke missie tot een goed einde gebracht en nieuwe horizonten ontdekt. En nu zetten ze koers naar de TAC Rally…
Het voorbereiden van een nieuw evenement is nooit makkelijk, vooral niet wanneer de weergoden hun duit in het zakje doen! Hoewel Cédric Cherain in het verleden al had deelgenomen aan de Rallye de Touquet Pas-de-Calais, waren er geen vergelijkingspunten, want destijds was dat aan het stuur van een minder krachtige auto. Dus toen hij in Le Touquet arriveerde, dook de man uit Luik in het onbekende! Met een parcours voor grote jongens, zeer complexe weersomstandigheden, een nieuw team en vooral een stevige concurrentie met ervaring op het parcours, wisten Cherain en Withers dat ze voor een grote uitdaging stonden…
“De beslissing om deel te nemen aan de Rallye Le TouquetPas-de-Calais viel relatief laat en we kwamen zonder een meter testwerk met de Hyundai i20 N Rally2 van het team CHL Sport Auto van Christophe Lecureux naar hier”, aldus Cédric Cherain. “De auto liep echter als een Zwitsers horloge en hoewel de differentieelinstellingen op de eerste dag niet ideaal waren en we als vijftiende dienden te starten, maakten we heel de rally lang geen enkele fout. Wat, onder deze omstandigheden, een geweldige prestatie is…”
Hoewel de Hyundai het beter deed op zaterdag, nam Cédric Cherain een gok met banden die niet uitdraaide zoals verwacht… “We zochten manieren om dichter bij de tijden van de beste Franse rijders te komen, die deze rally als hun broekzak kennen” vervolgde de Kroon-Oil en LaMeuse-rijder. “Dus besloten we om ’s ochtends op slicks te starten. We namen echter de verkeerde beslissing, want we hadden regenbanden nodig. Toen we dan ’s middags weer naar regenbanden wisselden, bleken slicks een betere optie. Maar goed, in de laatste lus zetten we tijden neer die vergelijkbaar waren met die van Hugo Margaillan, onze teamgenoot voor een weekend bij CHL Sport Auto, om aan het einde van de veertien proeven net achter hem te eindigen. In feite eindigden we op minder dan tien seconden van de uiteindelijke top 5, wat veel zegt over het niveau van het Franse asfaltrally-kampioenschap, maar ook over onze prestatie. De resultaten zijn dus duidelijk positief. Toen Damien en ik besloten deel te nemen aan de Rallye Le Touquet Pas-de-Calais, wilden we nieuwe mensen ontmoeten, onszelf uitdagen en vooral uit onze comfortzone treden. Het niveau van het CFR is zeer hoog, met topcrews die er al meerdere seizoenen actief zijn, en deze ervaring is duidelijk positief geweest… Bedankt aan Christophe Lecureux voor deze kans, evenals aan het hele team en de technische crew, van wie het werk perfect was.”
Nu is het tijd voor de TAC Rally, een evenement van de Kroon-Oil BRC Division 2 dat plaatsvindt in Tielt, West-Vlaanderen, en dat op zaterdag 6 april. Cédric Cherain en Damien Withers hebben dit evenement genomineerd om hun puntenaantal in het D1-kampioenschap te verhogen na het winnen van de Rally van Haspengouw…
Bron: pb Cédric Cherain
Foto’s: pb Jordan Dozin & Sky4D – J.F. & J. Fiasse