Amper zijn laatste toerwagen race van seizoen 2023 achter de rug, had Niels Langeveld zijn zinnen gezet op de Porsche Carrera Cup. Er was geen plan B en geen plan C: alle kaarten stonden op de beroemde raceklasse met een wereldberoemd sportwagenmerk. Dit voorjaar kunnen we zeggen dat het de juiste beslissing was, want volgende maand kruipt Niels achter het stuur van een gloednieuwe 911 GT3 en zal hij deelnemen aan wat voor hem het eerste raceweekend in de Porsche Carrera Cup Benelux gaat worden.
De (aantrekkings)kracht van de Porsche Cup
Na 7 jaar toerwagens op het allerhoogste niveau en 2 TCR titels rijker vond Niels het tijd voor een nieuwe uitdaging. “De afgelopen jaren heb ik de Porsche Cup met veel interesse en bewondering gevolgd. Het is een geweldige en bovendien erg bekende raceklasse met legio divisies. Waaronder de Porsche Super Cup, Porsche Carrera Cup Duitsland, Engeland en dus ook de Porsche Carrera Cup Benelux waar ik aan ga deelnemen aankomend raceseizoen. Het cup racen heeft altijd een enorme aantrekkingskracht op mij gehad. Niet in de laatste plaats omdat het in deze raceklassen voor een groot deel op de rijder aan komt. Ook de spanning en competitie spreken mij aan, zo heb ik in het verleden zelf vaak mogen ervaren in de Mazda MX-5 Cup, Suzuki Swift Cup, Seat Leon Eurocup en Renault Clio Cup waar ik meerdere kampioenschappen heb gewonnen. Ik heb er dus goede herinneringen aan.”
Interessant voor sponsoren
Sinds eind vorig jaar heeft Niels alles op alles gezet om zijn Porsche-droom waar te maken: “Voor mij was het de Carrera Cup of niets. Vanwege de naamsbekendheid trekt deze raceklasse een groot publiek aan en dat zorgt weer voor veel exposure. Dit werkt versterkend omdat de cup races deel uitmaken van het voorprogramma van een aantal grote race-evenementen. Waaronder de WEC op Spa, DTM op Zandvoort en Jack’s Racing Day op Assen. Ook de 4 uur van Imola (ELMS) valt met ons raceweekend samen. Daarnaast racen we op de RedBull Ring tijdens de GT Open en sluiten we het jaar af op Zolder waar de Nascar Euro Series finale plaatsvindt. Deelnemen aan de Benelux divisie had mijn voorkeur om het extra interessant te maken voor sponsoren. Immers, hoe dichterbij huis, hoe aantrekkelijker het is om races te bezoeken. En nationaal wordt de Porsche Carrera Cup Benelux breed uitgemeten met uitzendingen op televisie en via livestreams voorzien van Nederlands commentaar. Dat helpt eveneens mee om extra aandacht te genereren.”
De Porsche beleving
“De races zijn heel makkelijk en overzichtelijk te volgen: elk weekend bevat 2 sprintraces van elk 30 minuten. Hierbij worden geen geplande pitstops en bandenwissels gedaan. Van ingewikkelde strategieën is geen sprake. Het draait dus puur om het racen. Voorafgaande aan de races hebben we 2 trainingssessies en een kwalificatie die bepalend is voor de gridopstelling. Verder is het voordeel van de Porsche Cup dat je te maken hebt met een über-professionele club. Dit uit zich onder andere in een zeer verzorgde hospitality met goed eten en een fijne sfeer voor een high-end belevenis. Porsche heeft een naam hoog te houden en zet de standaard in alles wat zij doen. Daarom voelt het ook als een next level experience.”
Realistische doelen stellen
Een mooi merk. Een prachtige raceklasse. Legendarische circuits. Het kan haast niet misgaan voor Niels Langeveld in 2024. Ook het team en de auto zijn veelbelovend. De Porsche 992 GT3 is geheel fabrieksnieuw en voorzien van een opvallende livery: matzwart met witte en fluorescerend groene details. Een combinatie van stoer, stijlvol en opvallend. Maar snelle looks zijn niets zonder sterk team, weet ook Niels: “In Q1-Track Racing heb ik een team gevonden dat qua werkethiek naadloos aansluit op mijn manier van denken en handelen. Het is een extreem gemotiveerde club met een sterke basis. Hiermee hopen we samen uit die underdog positie te komen. Al gaat dit niet eenvoudig zijn vanwege de beperkte testmogelijkheden. In Barcelona heb ik vorige maand de eerste kilometers in een Porsche kunnen maken. Dat voelde fantastisch, maar ook heel anders dan ik gewend ben: motor én aandrijving bevinden zich aan de achterkant en er is veel meer power. Dit maakt een auto automatisch lastiger te besturen en minder voorspelbaar.
Wat wél vertrouwd voelt is mijn engineer: die heb ik meegenomen vanuit de TCR in Italië. Samen met hem en het team streven we het maximaal haalbare na. Realistisch gezien doe ik niet meteen mee om de prijzen. Zoiets moet groeien; weekend voor weekend zal het beter gaan. Bovendien doen er genoeg ervaren Carrera Cup coureurs mee die ik niet kan en mag onderschatten. Ze hebben allang bewezen voor overwinningen te kunnen strijden. Ervoor gaan doe ik natuurlijk altijd!”
Porsche Carrera cup Kalender 2024
- R1 FIA WEC Spa 09-11 mei 2024
- R2 DTM Zandvoort 07-09 juni 2024
- R3 ELMS Imola 05-07 juli 2024
- R4 Jacks Racing Assen 02-04 august 2024
- R5 GT Open Redbull Ring 13-15 sept 2024
- R6 Nascar Final Zolder 11-13 oktober 2024
Bron: pb Niels Langeveld
Foto’s: pb Niels Langeveld