ZOLDER, 9 oktober 2016. Het doek is gevallen over het Belcar Endurance Championship, en net als tijdens de 24 Uur van Zolder was Hagelander Christoff Corten van de partij tijdens de finale van het nationale kampioenschap. En waar hij eind augustus nog net naast het podium viel met een Porsche 911 GT3 Cup van Belgium Racing, slaagde hij afgelopen weekend, in het kader van het American Festival op Circuit Zolder, wel in dat opzet. Met een Wolf GB08 van PK Carsport werd de jonge belofte samen met Bert Longin derde algemeen in de laatste Belcar-race van het seizoen.
Na afloop van de 24 Uur van Zolder had Christoff Corten aangegeven dat hij liever nog geen einde zag komen aan zijn seizoen 2016. Er lagen diverse plannen op tafel, maar het telefoontje begin deze week kwam toch vrij onverwacht. “Ik werd opgebeld door Bert Longin, met de vraag of ik dit weekend een team wou vormen met hem tijdens de Belcar-wedstrijd op het circuit van Zolder. Ik stemde volmondig toe, mede omdat ik perfect voorbereid was op de fysieke uitdaging die zo’n prototype vormt, maar het betekende ook dat ik kon meestrijden voor de overwinning…”
Corten was op de Wolf GB08 van PK Carsport de vervanger van NASCAR-rijder Anthony Kumpen, terwijl derde man Frank Beliën er om zakelijke redenen niet bij kon zijn. Voor de 24-jarige Vlaams-Brabander was het zijn debuut in een prototype, maar dat verliep zonder veel problemen. “Vele rijders hebben het niet onder de markt bij de overstap van een GT-wagen naar een prototype, maar eerlijk gezegd bevalt die wagen me wel. Je moet veel meer werken aan het stuur, maar na amper een halfuur testen tijdens de trainingen had ik al het gevoel dat ik een correct tempo zou kunnen aanhouden tijdens de race.”
Normtijd
Meteen kreeg Christoff Corten de taak om de startfase veilig door te komen. In de openingsmeters werd hij nog verrast door enkele onbesuisde GT-wagens, maar eens hij die weer achter zich had gelaten, liet hij inderdaad sterke rondetijden noteren. “Jammer genoeg was er ondertussen een kloof ontstaan met de twee leiders, en door de verplichte normtijd voor prototypes in het Belcar-kampioenschap was het onmogelijk om alles uit de kast te halen. Vanaf dat ogenblik was het mijn ambitie om een constante prestatie neer te zetten en geen fouten te begaan in het verkeer.” Maar net toen leek het noodlot toe te slaan…
“Inderdaad,” doet Corten verder zijn verhaal, “na ongeveer een halfuur racen begon de versnellingsbak opeens tekenen van zwakte te tonen. Ik kon het probleem verhelpen door de koppeling te gebruiken bij het opschakelen, maar toch verloren zowel Bert als ik heel wat kostbare tijd. Later verloren we nog de zesde versnelling, maar gelukkig bleef het daarbij tot het einde van een zenuwslopende wedstrijd.” De twee leiders hadden door de versnellingsbakproblemen bij PK Carsport een definitieve bonus kunnen verzamelen, maar het duo Corten-Longin kwam toch knap als derde voorbij de zwart-witgeblokte vlag.
Christoff Corten sluit het seizoen 2016 dus af met een prachtige prestatie, “maar ik wil vooral Bert en Anthony bedanken voor de kans die ze mij gegeven hebben. Nu is het tijd om eens rustig na te denken over mijn plannen voor volgend seizoen. Een volledig kampioenschap of een à-la-carteprogramma, het maakt niet zoveel uit, maar ik wil me in ieder geval weer in de kijker rijden!”