Max de Bruijn, een 20 jarige student technische bedrijfskunde aan de TU/e, woonachtig in Voorhout rijd voor het tweede jaar in de NK Citybug cup. Het jaar ervoor reed Max nog in de kartsport (2015), maar na een tweede plek tijdens een van de KNAF talentendagen, welke verreden werdt in een Citybug, heeft hij de keus gemaakt om het NK Citybug te gaan rijden in het team van Johan Kraan Motorsports. “De kleine bommetjes voelen eigenlijk net als een kart, ze zijn allemaal gelijk (op het merk na) en daardoor is het eigenlijk echt cup racen.” Verklaart Max.
Cup racen
“De karretjes zijn lekker klein, wegen niet veel en hebben ook weinig vermogen, hierdoor wordt het verschil echt gemaakt door de rijder. Je leert echt het uiterste uit de auto te halen en de auto echt te laten rollen. Gelukkig heb ik de beschikking over een data-analist, Matty Driessen, welke mij helpt om te kijken waar het nog beter kan.”
“Een ander voordeel van de cup is, dat het een officieel Nederlands Kampioenschap is. Dit jaar trek ik ten strijde onder de vlag van de KNAF, ik ben een officiële KNAF Academy rijder. Mijn doel is om mijzelf waar te maken en de titel te pakken, met nog 3 wedstrijden te gaan is het nog altijd mogelijk, ook al sta ik op een derde plek, de verschillen zijn klein.”
Op de vraag welk circuit Max het leukste vind om op te rijden, komt een veel gehoord antwoord: “tot nog toe Spa-Francorchamps daar heb ik zelf al gereden en met Eau Rouge-Radillon blijft het circuit altijd een uitdaging om op te rijden. Mijn droom circuit is op dit moment de Nordschleife, maar daar moet ik nog wel eerst wat simulatierondjes rijden, ik wil niet de auto afschrijven op dat mooie circuit.”
“Mijn sterke punt is mijn consistentie tijdens het rijden. Als ik los rijd van de rest, dan rijd ik constante ronde tijden. Dat zag ik in race 2 op Assen, toen reed ik op de eerste plaats en was het lastig voor de nummer twee om mij bij te houden.”
Plannen 2018
Het jaar is nu precies halverwege, vele rijders en teams zijn uiteraard bezig met het volgende seizoen, Max: “Zeker, voor volgend jaar heb ik mijn pijlen gericht op het Europees GT4 kampioenschap, ik ben fan van de grotere auto’s. In de toekomst wil ik graag in de Blancpain Endurance Series rijden, genoeg plannen al zeg ik zelf.”
“Ik heb de plannen al een tijdje en ik ben van mening dat als je een goed doel voor ogen hebt, je gerichter te werk kan gaan om je doel te bereiken. Ik denk dan ook, hoe eerder je begint, hoe beter je je doel kan bereiken. Je bent dan ook beter voorbereid, dat is ook een van de redenen dat ik nu al bezig ben met volgend jaar.”
In Baku gebeurde er genoeg tijdens de race en met name tijdens de safety-car situatie, de gemoederen liepen hoog op tussen Lewis Hamilton en Sebastian Vettel. Wij vroegen Max de Bruijn naar zijn mening over het incident. Max: “Ik vind het goed dat Hamilton ongestraft blijft. Naar mijn mening deed hij niks fout (Vettel argumenteerde dat Hamilton een ‘brake test’ deed, maar volgens mij is aangetoond dat dit niet zo was). Ik vind daarentegen dat Vettel harder bestraft had moeten worden. De 10 seconden tijdens de race vond ik erg mild. Naar mijn mening reed Vettel opzettelijk tegen de zijkant van Hamilton aan. Vettel, met een voorbeeldfunctie voor alle autosporters over de hele wereld, had dit nooit mogen doen.”
Op de vraag of Max zelf ook wel eens een situatie had meegemaakt die anders af had kunnen lopen, verteld Max een leuke anekdote “Ik had in mijn eerste seizoen outdoor karten een keer geen remmen meer. Ik had nog geluk, ik mocht van pole position vertrekken en reed weg uit de pitstraat voor de opwarmronde, toen bleek dat ik geen remmen meer had omdat de remkabel niet goed vastzat. Als ik hier na de start pas achter was gekomen was ik waarschijnlijk met volle snelheid van de baan gereden.”
Voor het laatste nieuws, volg de Facebook pagina van Max de Bruijn Racing
Bron: A. Voorberg & Max de Bruijn
Foto’s: Max de Bruijn