Het New Race Festival stond in het teken van de derde en vierde manche van de Belcar Historic Cup ‘Powered by St. Paul’. Het was vooral uitkijken of de snelle jongens die de lakens uitdeelden tijdens de eerste ontmoeting in Francorchamps ook nu hun stempel konden drukken op de tragere omloop van Circuit Zolder. Het verschil was kleiner, maar de Corvette C4 van Luc Branckaerts en de Ford Capri RS 3100 Cosworth van Wim Kuijl waren opnieuw de snelsten van het lot. Maar bepaalde concurrenten zaten hen toch dicht op de hielen. De volgende race is terug op Circuit Zolder in het kader van de Zolder Historic Grand Prix. De koplopers zijn bij deze verwittigd.
43 wagens kwamen opdagen voor de eerste wedstrijd op het Limburgse asfalt en hierdoor mocht promotor BRAVO opnieuw spreken van een mooi en gevarieerd veld. Tijdens de kwalificatie was het opnieuw de Corvette C4 ZR1 die de eerste startplaats inpalmde, maar amper 2/10 sec. sneller was dan de Capri RS 3100 Cosworth van Wim Kuijl die zodoende de pole pakte in platform 2. Broer Tim Kuijl bleef met zijn BMW 325i binnen dezelfde seconde en was opnieuw de snelste in platform 4. Met een vierde chrono zette Evertjan Alders zijn BMW M5 op de pole in platform 3. Jan Van Elderen parkeerde zijn Sierra Cosworth RS500 op de vijfde startplaats, geflankeerd door de Capri RS 3100 Cosworth van Dieter Kuijl.
De eerste race werd verreden op een natte piste die naar het einde van de wedstrijd zou opdrogen. De bandenkeuze tussen full wets en mixed tires was dus niet eenvoudig. Het aantal schuivers was dan ook nauwelijks te tellen. Luc Branckaerts verzilverde zijn pole tijdens de start voor de Ford Capri RS 3100 GAA Cosworth. Tim Kuijl deed nog een dappere poging om zijn BMW tussen de koplopers te parkeren, maar moest de rol lossen. Ondertussen was Bas Van Elderen met een geblokkeerde schakelbak de eerste belangrijke uitvaller gezien zijn Escort MK1 tweede stond in het kampioenschap platform 1 voor FIA wagens. Er kwamen ook twee safety cars aan te pas na ondermeer een zwaar contact van Ilaria Stalliviere die met haar Clio Williams een tollende BMW 325i van Peter Dieleman niet meer kon ontwijken. Een mooi duel zagen we voor de resterende podiumtrede tussen Tim Kuijl en de Porsche van Erik Bruynoghe. Deze laatste maakte een kleine slipper, maar zette de scheve situatie opnieuw recht en pakte in de laatste ronde nog Tim Kuijl. Hij werd zodoende nog vierde algemeen na de Porsche RSR van gastrijder Peter Stox. Branckaerts kreeg het nog warm toen Wim Kuijl een ultieme aanval op touw zette in de laatste ronde. Het verschil op de meet was amper 17/100 sec. Stox, Bruynoghe en Tim Kuijl sloten de top 5 af, net voor de Audi 80 Competition STW van François Bouillon die voor de eerste maal in de regen de quattro van de 13de naar de 6de plaats loodste. Branckaerts, Wim, Tim en Dieter Kuijl werden de winnaars in hun respectievelijke platformen. 3, 2, 4 & 1.
De tweede race van het weekend was bijna een copy van de eerste, maar ditmaal op een droge ondergrond. De uitslag van race 1 bepaalde de startopstelling van race 2. En dus stond de Corvette van Branckaerts opnieuw op de pole, geflankeerd door de Capri Cosworth van Wim Kuijl. In deze volgorde doken ze ook opnieuw de eerste linkse in, gevolgd door een goed gestarte Evertjan Alders, Erik Bruynoghe, Tim Kuijl, Jan Van Elderen, Peter Stox, François Bouillon, Fred Krab en een op revanche beluste Luc Moortgat. De Porsche-rijder verloor veel punten in de eerste race na problemen met de banden. Niet veel later kwam de leider in platform, Tim Kuijl binnen met een losgekomen bodemplaat. Hij kon nog verder, verloor drie ronden, maar realiseerde toch nog de tweede chrono in koers. Hierdoor verliest hij wel de leiding in platform 4 en komt François Bouillon via een eerste zege met de Audi 80 Quattro STW in platform 4 aan de leiding in het kampioenschap.
Vooraan verraste Jan Van Elderen door Alders en Bruynoghe voorbij te gaan en het gat met de leiders Branckaerts en Wim Kuijl quasi dicht te rijden. Maar hij moest echter zijn Sierra Cosworth aan de kant zetten toen de benzinepomp verdere diens weigerde door een defecte relais. Een prul van 20 euro sakkerde Jan Van Elderen achteraf. Ook Evertjan Alders zou de finishvlag niet zien door problemen met de ontsteking op de M5 die alsmaar sneller wordt. Ditmaal was Bruynoghe de snelste Porsche op de piste en werd derde algemeen voor merkgenoot Peter Stox en de Audi 80 STW van een verrassende François Bouillon. Luc Moortgat deed een pak beter dan in race 1 en reed van P11 naar P6 en werd tweede in platform 3 na Branckaerts. Ben Thaens deed met een zevende plaats en winst in de klasse een goede zaak voor het kampioenschap in platform 4. Hij hield op zijn beurt de BMW M3 van Fred Krab, de Porsche 964 van Eric Nulens (schuiver in race 1) en de Nissan 200SX van Patje Verbelen achter zich. Gust Van Haelst had een moeilijke eerste race na een schuiver en vocht zich een weg terug naar de 13de plaats algemeen en winst in de klasse. Hij moest wel de duimen leggen tegen de BMW STW 320i van Dirk Van Rompuy en de Mercedes 190 AMG 16v van Samuel Verheggen die ondanks een knappe race een gans weekend moest afwerken met een stotterende motor. Juri Vannieuwenborgh ging even de grindbak opzoeken in de Rea-bocht en tikte alsnog als 14de algemeen aan, net voor een knappe Sidney Dieleman die alsnog derde werd in de klasse 3D.
Luc Branckaerts, Wim Kuijl, François Bouillon en Dieter Kuijl wonnen hun respectievelijke platformen 3, 2, 4 & 1 terwijl dezelfde piloten ook de leiders zijn in de voorlopige tussenstand van het kampioenschap.
Bron: pb Belcar Historic Cup
Foto’s: pb Belcar Historic Cup / BRAVO – David Noels