De Spa Summer Classic mocht het seizoen openen, maar van ‘Summer’ was amper sprake met 12° als maximum temperatuur afgelopen weekend. Maar dat kon de pret niet derven binnen de Belcar Historic Cup dat opnieuw kwantitatief en kwalitatief goed scoorde met 52 wagens op de startgrid. Luc Branckaerts (Corvette C4) en Wim Kuijl (Ford Capri RS 3100 GAA Cosworth) wonnen elk een race en zijn de eerste leiders in hun respectievelijk platform 3 & 2. Dieter Kuijl is met zijn Ford Capri de eerste leider in het FIA platform 1, terwijl Tim Kuijl de meeste punten pakte in platform 4.
Ondanks het feit dat regerend kampioen Erik Qvick de BMW E36 STW van VR Racing op de pole parkeerde moest co rijder Dirk Van Rompuy starten vanop de 35ste positie omdat Dirk door omstandigheden niet aanwezig kon zijn op vrijdag tijdens de kwalificatie. Zodoende pakte de Corvette C4 van Luc Branckaerts de pole, geflankeerd door de snelle Nederlander Batenburg in diens BMW E30 M3. Achter dit tweetal vonden we de Porsche van de Duitser Michaël Wittke en de BMW E36 2.5 van Tim Kuijl. Jan Van Elderen (Sierra Cosworth), Dieter Kuijl (Ford Capri Cosworth), Luc Moortgat (Porsche 964), Erik Bruynoghe (Porsche 911), Fred Krab (BMW M3 E30) en Ben Thaens (BMW 325 i E36) sloten de top tien af. Mede door twee neutralisaties reden een negental wagens geen chrono en moesten achteraan starten voor race 1. Ook de Ford Capri Cosworth van Wim Kuijl moest een inhaalrace forceren door pech tijdens de kwalificatie. De poles in de respectievelijke platformen waren er zodoende voor Van Elderen (1), Wittke (2), Branckaerts (3) en Tim Kuijl (4).
Race 1: Luc Branckaerts eerste winnaar van het seizoen.
Er lag tijdens de eerste manche geen maat op de Corvette C4 van de ex wielerprof Luc Branckaerts. Tim Kuijl deed met zijn BMW E46 een moedige poging tijdens de start, maar de krachtige V8 ontbond al zijn duivels en pakte de koppositie. Achter de Amerikaanse krachtpatser was er een gevecht tussen Tim Kuijl, Erik Bruynoghe, Wittke en Van Elderen voor de ereplaatsen. Na 2 ronden verloor Wouter Mahieu de koelvloeistof van zijn Triumph Dolomite Sprint in Blanchimont. Meteen een safety car die vrij lang buiten bleef toen ook de Escort van Roessle stil viel. Met nog 10 minuten op de teller werd het peloton opnieuw los gelaten en kon Branckaerts een gat trekken. Bruynoghe kreeg in derde positie problemen met de schakelbak en moest richting pitlane. Net als Jan Van Elderen (koppeling) die de leiding had in platform 1 en Ben Thaens (koppeling). Tim Kuijl moest door een technisch defect van het gas met zijn BMW, maar kon toch de leiding behouden in klasse 4 voor de debuterende Audi 80 Competition STW van François Bouillon en de BMW E36 STW van Dirk Van Rompuy na een mooie remonte. Een briljante inhaalrace zagen we van Wim Kuijl die met zijn Capri Cosworth nog kon terug vechten tot in het zog van de Corvette. Hij werd tweede en won in platform. De Porsches van de Duitser Wittke en Moortgat en de Ford Capri Cosworth van Dieter Kuijl sloten de top 5 af. De winnaars in hun respectievelijke platformen waren Dieter Kuijl (1), Wim Kuijl (2), Branckaerts (3) en Tim Kuijl (4).
Race 2: Wim Kuijl na stevig duel met Wim Kuijl
De uitslag van de eerste race was de startgrid van de tweede race. Zodoende stond Branckaerts opnieuw op de pole, geflankeerd door Wim Kuijl terwijl de Porsches van Wittke en Moortgat de tweede startrij bemanden voor Dieter Kuijl, Batenburg, Tim Kuijl, Alders, Krab, Schouten en de rest van het 50-koppig peloton. Enkele snelle jongens die deze keer achteraan moesten aansluiten waren ondermeer Bruynoghe, Verheggen (afwezig in race 1) en Roessle, terwijl de snelste qualifier van het weekend, Erik Qvick moest starten vanuit 15de positie.
Wim Kuijl schoot met zijn Capri Cosworth het snelst uit de startblokken met de Corvette van Branckaerts in zijn zog. Beiden zouden een ganse wedstrijd in elkaars buurt blijven. Ook na de safety car die moest uitrukken om de gestrande en debuterende BMW 535 M van Evertjan Alders weg te slepen. Ondanks nog wat kleine kinderziektes wordt deze M5 een topper op termijn. Achter Wim Kuijl en Luc Branckaerts zagen we nog een mooi gevecht tussen de Porsche van Luc Moortgat en de BMW 325i van Tim Kuijl. Tot de regerende kampioen Moortgat een foutje maakte in de Source en enkele plaatsen verloor. Ook Dieter Kuijl was met zijn Capri in Platform 1 voor FIA wagens goed op dreef, maar moest door problemen van het gas en de zege aan Bas Van Elderen laten. Erik Qvick was ondertussen met de Fina/Bastos BMW STW opgerukt naar de vierde plaats algemeen en werd tweede in platform 4 na de BMW van Tim Kuijl die afgelopen winter zijn bolide merkelijk sneller maakte. Ook Bruynoghe sneed met zijn Porsche als een mes door boter en rukte van de 45ste startplaats op naar de 7de positie en tweede in platform 2. Net na Luc Moortgat die ondanks zijn pirouette nog knap zesde werd en derde in platform 3 na Wim Kuijl en de Nederlandse laagvlieger Batenburg in zijn supersnelle BMW E30 M3. Na Bruynoghe zagen we ook Yuri Vannieuwenborgh die een probleemloze eerste raceweekend afwerkte met de knappe BMW 635csi Groep 2. Ook Samuel Verheggen reed een knappe inhaalrace met zijn Mercedes 190 evo2 en rukte vanuit de achterste gelederen op naar een 11de eindplaats na de Porsche 964 van Eric Nulens en voor de Mazda van regerend kampioen Platform 2 Gust Van Haelst, de Nissan van Verbeelen, de BMW’s van Theunissen/Thaens en Dieleman en de Audi van Bouillon. Vonk/Boffin (BMW 635csi), Roessle (Escort Holbay), Cruz en Dominique Holvoet (Toyota Celica) sloten de top 20 af, net voor Bas Van Elderen (Ford Escort MK1) die uiteindelijk winnaar werd binnen de FIA Platform 1 na de problemen op de Capri van Dieter Kuijl.
Bron: pb Belcar Historic Cup
Foto’s: pb Belcar Historic Cup