Afgelopen weekend vond het uitgestelde eerste raceweekend van het Ford Fiesta Sprint Cup plaats op het circuit van Zandvoort. In eerste instantie zou het kampioenschap van start gaan tijdens de Zolder Superprix op circuit Zolder, deze wedstrijd moest helaas afgelast worden vanwege de maatregelen. Dit betekende voor Colin Caresani en alle andere Ford Fiesta Sprint Cup coureurs dat ze eindelijk weer aan de bak mochten.
Lastig begin met mooi resultaat
Het weekend voor Colin begon erg lastig door een onverklaarbare achterstand in snelheid vergeleken met de rest van het veld. In de eerste vrije training reed hij naar een tiende plek toe met vier seconden achterstand op de snelste Fiesta rijders was het duidelijk dat er een probleem was.
Bij de kwalificatie ging het al een stuk beter en reed Colin naar een derde startplek voor race één. Aan het begin van race één kon Colin al snel naar de kop van het veld komen en nam hij de leidende positie over. Na een tijdje vond Laurens de Wit weer de aansluiting bij Colin en moest hij hard gaan verdedigen voor de leidende positie. Uiteindelijk kwam hij dan toch als eerste over de streep. “Het behalen van de winst voelde geweldig na zo een slecht begin van het weekend” zei Colin na afloop van de eerste race.
Tijd voor race twee
Bij race twee zou het nog moeilijker worden voor Colin om een goed resultaat te behalen omdat hij verder van achteren moest starten en hij nog steeds een probleem had met de snelheid van de auto. Bij de start viel hij helaas terug naar de negende positie en moest hij zich naar voren gaan knokken.
Na een paar mooie inhaalacties op Jules Grouwels, Philippe Huart, Dante Rappange en Laurens de Wit kwamen Colin en Laurens achter Tomas de Backer terecht. Aan het eind van de race kon Colin helemaal vanaf de Gerlachbocht er voorbij komen in de bocht zonder naam achterop het circuit.
Op deze manier behaalde Colin nog een prima resultaat met de vierde plek. Met een eerste en een vierde plek op zak heeft hij goede punten kunnen meepakken in aanloop naar de volgende wedstrijd.
Het nieuwe circuit van Zandvoort
Ook vroeg ik nog hoe Colin zich moest aanpassen aan de veranderingen van Circuit Zandvoort. “Het nieuwe circuit is heel anders dan voorheen. Niet alleen de Hugenholtzbocht en de Arie Luyendijk bocht zijn veranderd, de hele eerste en laatste sector zijn compleet verandert. Dit maakt het zeker uitdagend om hier weer te racen. Het circuit is iets korter en geeft meer ruimte om snelheid mee te nemen. Het was wel heel erg lastig om de Hugenholtzbocht te perfectioneren, dit is nu één van de lastigste bochten van het circuit.”
Auteur en foto: Daan Kalksma