De affiche in Sankt-Vith oogde fantastisch, met 16 R5’s aan de start. De wedstrijd kende ook een erg spannend verloop, met maar liefst 4 rijders die de snelste tijden onder elkaar verdeelden. Maar, toch was het Kris Princen die in een spannende slotfase de zege veilig kon stellen met 7″9 voorsprong op Adrian Fernémont. “Op de voorlaatste proef kwam Adrian nog sterk opzetten. Hij was 4″5 sneller op de proef van Sankt-Vith, waardoor hij naderde tot op 6″4. Toch maakte ik me geen zorgen, want ik had op de proef van Sankt-Vith bewust het voetje een beetje gelicht. Ik wist dat ik met 5 seconden voorsprong voldoende voorsprong zou hebben op de laatste proef,” vertelde Princen, die team BMA en zijn navigator Bram Eelbode uitgebreid bedankte. “Het was een erg spannende wedstrijd, zoals het dit seizoen in elke wedstrijd is geweest. Deze namiddag kon ik een beetje afstand nemen van Vincent Verschueren, maar Adrian Fernémont bleef me tot het uiterste pushen. Ik ben enorm blij. En dan te weten dat ik bij het begin van het seizoen zelfs niet aan de titel dacht, want ik had toen een budget voor amper 4 rally’s. In de loop van het seizoen hebben de partners extra inspanningen gedaan om dit mogelijk te maken. En, ik kom zeker aan de start van de Condroz Rally om het seizoen in schoonheid af te ronden.”
Adrian Fernémont, die nog in de running is voor de derde plaats in het kampioenschap, was trots op zijn tweede plaats. “We waren heel kort bij de zege, maar Princen was een fractie sneller. Ik ben heel tevreden met dit resultaat,” aldus de piloot die dit seizoen de Spa Rally won. Vincent Verschueren, de uittredende kampioen, voerde na de eerste ronde het klassement aan, maar vanaf de tweede ronde zakte hij terug. Verschueren kon zijn grote titelrivaal niet van de zege houden. Door een foutje op de slotproef, verspeelde hij zelfs nog de derde plaats aan Guillaume de Mevius.
“We weten niet wat het probleem is, maar onze nieuwe Skoda heeft niet hetzelfde vermogen als ons vorig exemplaar. Vandaag was er iets mis. Het is niet normaal dat we in de namiddag trager waren dan deze ochtend,” vertelde Vincent Verschueren, de vice-kampioen van 2018.
Guillaume de Mevius op het podium
Guillaume de Mevius bekroonde een sterke wedstrijd met een knappe 3deplaats. De piloot van het RACB National Team herpakte zich op schitterende wijze bij zijn debuut met de Citroën C3 R5. “Deze C3 R5 is een fantastische wagen die me meteen vertrouwen gaf. Ik heb echt niet overdreven aangevallen. Dit resultaat overtreft mijn verwachtingen,” lachte Guillaume, die al het moois bevestigde wat hij vorig jaar als Junior-kampioen toonde.
Zijn strijd met Sébastien Bedoret, die 3 snelste tijden reed, was prachtig. Maar, de 23-jarige Skoda-rijder ging in de slotfase in de fout. Ghislain de Mevius vervolledigde de Top 5 met zijn Skoda, voor Hermen Kobus, die de Nederlandse titel veiligstelde, ondanks het feit dat hij de halve wedstrijd met een haperend differentieel moest afwerken. Patrick Snijers eindigde op een knappe 7deplaats, als winnaar in R-GT. Daarmee verstevigt hij zijn derde plaats in het Belgisch kampioenschap, al kan hij in de Condroz Rally die podiumplaats eventueel nog verliezen aan Adrian Fernémont.
Bij de jongeren was Tobias Brüls in eigen streek veruit de snelste. Met zijn Peugeot 208 R2 domineerde de 23-jarige streekrijder de strijd in het Pirelli Junior BRC. In de klasse was de tweede plaats voor de Nederlander Gert-Jan Kobus, maar bij de Belgische jongeren werd Niels Reynvoet tweede, voor Thibaud Mazuin en Samuel Lay.
Lietaer kampioen
In het Historic-kampioenschap stond er geen maat op Gino Büx. De voormalige RACB-rijder maakte na 4 jaar een opgemerkte rentrée. Büx bekroonde zijn eerste nationale wedstrijd met een achterwielaandrijver met een klinkende zege. Maar, de champagne smaakte het best bij Paul Lietaer, die de Belgische Historic-titel veroverde met zijn Opel Manta 400.
In het RACB Rally Criterium ging de overwinning naar Rainer Feltes met zijn snelle Ford Escort, 15″8 voor de kersverse kampioen in het Criterium, Philip Lommers, en Gunther Lenges in zijn Renault Clio.
Foto – V.Lannoo