G&R Motorsport stond afgelopen weekend voor de tweede maal dit seizoen aan de start van het Belcar Endurance Championship met de imposante BMW M1. Rijders met dienst voor de wedstrijd over 180 minuten waren het vertrouwde trio Geert Houthoofdt en vader en zoon Danny en Karlo Van Dosselaer. Hoewel de wagen in de beginfase van de wedstrijd af te rekenen kreeg met een technisch probleem, verscheen hij na knap pitwerk opnieuw op de piste en pakte het team uiteindelijk een tweede plaats in de Belcar 4-klasse.
“Onze wagen is nog volop in ontwikkeling, dus dat impliceert dat het voor alle rijders wat aftasten is”, licht Geert Houthoofdt toe. “Ook ikzelf leer nog elke wedstrijd bij, want de Belcar-race afgelopen weekend was slechts de vierde uit mijn carrière. Het vertrouwen groeit echter elke minuut dat ik in de wagen doorbreng. Jammer dat we na een goed half uur rijden te kampen kregen met een defecte aandrijfas. We verloren een twintigtal minuten in de pitbox, maar het team lapte de wagen terug op waarna we probleemloos richting de eindmeet konden rijden.”
“De auto voelde zeer goed aan, dus dat geeft vertrouwen als rijder. De tijden in de wagen waren ook goed, maar in vergelijking met de BMW E46 is het toch wel aanpassen. Deze wagen heeft een kortere wielbasis, waardoor hij zich meer als een kart gedraagt. Dit was nog maar onze eerste race in Zolder met deze wagen, maar toch was de set-up reeds in orde. Bovendien hebben we geen enkele keer de banden moeten wisselen, wat toch wel vertrouwen geeft richting de 24 Hours of Zolder. Begin volgend jaar staan we ook aan de start van de 24 Hours of Dubai en gezien naar verluidt het kwik daar zelfs in de winter vlot boven de 25 graden stijgt, is het nuttig om nu reeds wat kilometers op de teller te hebben in dergelijke omstandigheden, zowel voor ons rijders als voor het team en de wagen”, spreekt de amper 16-jarige Karlo Van Dosselaer als een door de wol geverfde racer.
Danny, vader van Karlo, rijdt het volledige seizoen 2018 van het Belcar Endurance Championship met zijn zoon. Toch heeft de West-Vlaming nog maar enkele races op de teller. “Ik ben redelijk laat beginnen racen, maar amuseer me enorm in het Belcar Endurance Championship. De rijstijl van de BMW M1 ligt me wel. We hebben de motor van de BMW E46, waarmee we de seizoensopener betwistten, in deze wagen geplaatst en dat is me goed bevallen. De rondetijden die we afgelopen weekend lieten optekenen met de BMW M1 waren ongeveer een zestal seconden sneller dan degene die we met de BMW E46 reden. De wagen heeft een iets meer overstuurd karakter, dus het vergt wel wat aanpassing op vlak van doseren met het gaspedaal. We gaan nu nog onderzoeken of we in de aanloop naar de 24 Hours of Zolder niet kunnen overschakelen van 17 naar 18 duims velgen om zo de pk’s van de motor iets vlotter te kunnen overbrengen op de piste.”
De volgende manche van het Belcar Endurance Championship is de 24 Hours of Zolder, het traditionele hoogtepunt van het seizoen. Op woensdag 8 augustus is er in de late namiddag een parade voorzien vanaf Circuit Zolder naar het centrum van Heusden-Zolder. Vervolgens staan op donderdag de trainingen en kwalificaties op het menu en wordt op zaterdag 11 augustus om klokslag 16:30u het startschot gegeven voor een etmaal lang racen.
Bron: pb Belcar
Foto’s: pb Belcar