Nog één keer stampen voor een laatste goede daguitslag: truck-coureur Gert Huzink wilde vrijdag ook tijdens de twaalfde en laatste Dakar-etappe de kwaliteit van het Jongbloed Dakar Team laten zien. In het mulle Saoedische zand denderde hij naar een keurige vierde plaats. Daarmee had de ondernemer uit Manderveen de rally op een waardige manier afgesloten, concludeerde hij monter.
“De laatste proef van 178 kilometer noemen we eigenlijk ‘rustig naar huis rijden’. Maar we hebben toch een tandje bijgezet. We moesten wel veel voertuigen inhalen, veel trucks ook”, blikte Huzink terug op de laatste meters van de 46steDakar Rally die hem brachten naar de twaalfde plek in het eindklassement. “Uiteindelijk zijn we vandaag net niet bij de top drie kunnen komen. Het is toch een goede prestatie.”
Ten eerste moest hij samen met zijn navigator Rob Buursen en monteur Martin Roesink verder naar achteren starten. Daarnaast kreeg zijn Renault-truck te maken met een hybrideaandrijvingmanagementprobleem. “Dus die power misten we ook nog. Maar het was een mooie, korte proef. We hebben die met een goed gevoel afgesloten.”
𝗧𝗲𝘃𝗿𝗲𝗱𝗲𝗻
Ook al was het hem niet gelukt zijn ambitie te verwezenlijken (eindigen bij de beste drie in het eindklassement); hij was tevreden met zijn prestaties. “Het was een goede Dakar als je kijkt naar de dagklassementen. We hebben twee etappes gewonnen, we zijn een keer tweede, een keer vierde, een keer vijfde, een keer zesde en een keer achtste geworden.”
Alleen jammer dat het in de marathon-stage mis is gegaan, concludeerde hij. “Het was een heel zware Dakar. Een van de zwaarste die ik heb gereden. Aan de andere kant was het ook één van de mooiste Dakars. Daardoor kijk ik er zeer positief op terug.”
𝗩𝗲𝗿𝗯𝗲𝘁𝗲𝗿𝗽𝘂𝗻𝘁𝗷𝗲𝘀
Tuurlijk had hij wat verbeterpuntjes gevonden. “Die heb je altijd. Het kan in mijn ogen ook beter. We gaan nu eerst rustig evalueren. Wat was goed en wat kan beter? We gaan daarvoor met de hele ploeg om tafel. Maar de truck heeft zich goed gehouden.”
Een aangename conclusie. Zeker ook omdat hij veel tijd en geld had gestoken in de ontwikkeling van de Renault C40 Hybrid. “In deze omstandigheden, waar het zo hard gaat voorin, kan altijd iets misgaan. Dan maakt het niet uit in welk merk truck je rijdt. Ik ben zeer tevreden over het werk van MKR Technology dat onze truck heeft gebouwd.”
𝗛𝗼𝗼𝗴 𝗹𝗲𝘃𝗲𝗹
Het nam niet weg dat een paar dingetjes anders of beter hadden gekund, wist Huzink. “Dat zal elk jaar zo zijn”, relativeerde hij. “We rijden op zo’n hoog level. En dat dingen scheuren of kapotgaan, voorkom je niet. Het zijn details waaraan we nog kunnen werken om de truck nog betrouwbaarder te krijgen. Maar de concurrentie zit niet stil, dus wij moeten ook beter worden. Nog sneller en nog betrouwbaarder. En tijdens de rally ervoor zorgen dat we elke seconde gefocust blijven.”
Dat zal dan voor de Dakar van volgend jaar zijn. Eerst hebben Huzink en zijn crew vanavond een feestje met alle Nederlandse deelnemers in een hotel in finish-stad Yanbu. Daar was hij wel aan toe, bekende de sympathieke Tukker. “Eerlijk gezegd ben ik blij dat de Dakar er nu op zit, blij dat ik morgen naar Nederland vlieg.” Zondag viert hij zijn verjaardag. Gewoon thuis. “En maandag weer aan het werk. Da’s het beste, direct weer in het normale ritme.”
Bron: pb jongbloed dakar team – rallymaniacs
Foto’s: pb jongbloed dakar team – rallymaniacs