Na de valse start begin april kan het VAS rallycross kampioenschap eindelijk op 19 mei van start gaan. Door de aanhoudende regen die de paddock van Glossocircuit in een ware modderpoel had herschapen moesten de organisatoren helaas de handdoek werpen en de seizoenopener annuleren. Met man en macht werd er gewerkt om het wagenpark droog te krijgen. Wat uiteraard een moeilijke opgave bleek te zijn. Want ook de aankomende wedstrijd voor het BRX werd gestaakt. Na het harde werk werd eindelijk het licht op groen gezet en kan het kampioenschap eindelijk op gang worden getrokken. Een gelukzaligheid dat er nog geraced kan worden daar in Arendonk. Maar met slechts een handvol wedstrijden op de kalender hoorde je toch weer mopperende stemmen in de wandelgangen. Stemmen die smeekten om meer en beter. En eindelijk werd die smeekbode aanhoort. Want met een grote zucht kwam er witte rook aan de andere zijde van het land. De kogel is door de kerk en ook het Duivelsbergcircuit kreeg licht op groen. Minister Demir kwam met grote fierheid op 24 februari mededelen dat er ook op de Limburgse omloop terug gereden mag worden. Een datum die zonder meer in het collectief geheugen zal blijven zitten. Eén ding is een feit op 19 mei vind de eerste wedstrijd van het regionaal VAS kampioenschap plaats op de Glosso omloop.
Klasse A opnieuw Kunnen of Simons ?
Danny Kunnen ( Toyota Corolla ) werd verleden jaar de laureaat in deze klasse. Al had de rijder uit Kinrooi best wat moeite om zorgeloos zijn ding te doen. Snelle knapen als daar zijn Jean – Pierre Verstraeten ( Toyota Corolla) en oude rot Jacky Simons (Toyota Corolla GT) maakten er best een mooi potje van. Het Toyota trio gaf het beste van zich zelf maar het was Kunnen die uiteindelijk met het goud aan de haal ging. Doch was Danny Kunnen weinig gemotiveerd bij aanvang van het nieuwe seizoen. Het gebrek aan wedstrijden gaven hem weinig motivatie. Doch werd de winnaars bolide na de lange winterperiode opnieuw strijd klaar gemaakt. De witte rook wolken van het Duivelsbergcircuit zullen daar naar alle waarschijnlijkheid voor veel tussen zitten. Helaas zal het nieuwe seizoen verreden worden zonder Davy Wijnants ( Seat Ibiza). De rijder uit Turnhout werd immers na de finalewedstrrijd verleden jaar weerhouden van de uitslag. Een niet conform brandblusapparaat deed hem de das om en Wijnants gaat een jaar langs de zijlijn komen staan. Een spijtige zaak want er was best wel progressiviteit te merken bij de boomlange rijder. Wel zien we Robin Debolle ( Toyota MR2) in deze klasse aantreden. Debolle werd verleden jaar immers laureaat in de Promo klasse D. Een grondige opfrisbeurt van zijn kampioenen wagen moet hem in staat stellen om vooraan een aardig deuntje te gaan meefluiten. Hopelijk zien we in deze reeks alsnog enkele nieuwe namen passeren.
Debacker of Wilms in klasse B
Bob Wilms ( Opel Corsa) gaf verleden jaar duidelijk de toon aan door in de openingswedstrijd meteen te scoren. De piloot uit Rijkevorsel wilde zonder meer opnieuw gaan bevestigen in deze reeks wat hem ook best aardig lukte. Maar plots kwam daar Kristof Debacker ( Opel Astra ) op de proppen. Debacker kon slechts tweemaal de volle buit binnen halen maar bleef alsnog het podium beklimmen. Uiteindelijk ging de eindoverwinning in het kampioenschap met hem mee huiswaarts. Debacker gaat opnieuw de strijd aan en zal ook sporadisch met de grijze Opel Astra over de landgrenzen heen te bewonderen zijn. Hopelijk is hij inmiddels hersteld van zijn heelkundige ingreep die hij enkele maanden geleden onderging. Opnieuw zal het ook uitkijken worden naar Ruud Lavrijssen ( Volkswagen Golf). Lavrijssen kocht verleden jaar de wagen van Ronny Maes en werd al snel gewoon aan zijn nieuwe bolide. Andere kleppers zijn Dirk Mooren (Opel Astra) en Stef Engelen ( Volkswagen Golf). Engelen kwam de wagen al eens aan de tand voelen tijdens de Volksrace op het Duivelsbergcircuit. Maar de jonge knaap was niet meteen gelukkig te prijzen met de motor. Hopelijk heeft hij tegen de eerste confrontatie op de Glosso omloop een goede afstelling gevonden.
Terug bevestiging van Leysen in zware C reeks ?
Andy leysen ( BMW M5) voorstellen moet wellicht niet meer. De rijder uit Arendonk heeft inmiddels voldoende bevestiging gegeven van zijn kunnen. En dat leverde hem verleden jaar, na een felle eindstrijd met Seppe Jacobs ( BMW E36), de eindzege op. Leysen komt opnieuw het strijdtoneel bevaren met de vertrouwde zwart – groene BMW. Andere snelle jongens in deze vooral BMW getinte reeks zijn Jef De Busser ( BMW Compact ) en Maarten Verstraeten (BMW E36). De piloot uit Kessenich bij Kinrooi zat verleden jaar al aardig in het goede ritme en mag zeker tot de kanshebbers gerekend worden. Andere titelkandidaten zijn oud gediende Jonas Kemps ( BMW 328i) en Bart Goris ( Opel Corsa). Al was het een poos geleden de vraag of dat Goris alsnog de wagen tijdig rijdende gaat krijgen. De rijder uit Arendonk ging tijdens de Volksrace in Maasmechelen immers zwaar in het decor en dat was meteen een grote domper nog voor aanvang van het echte seizoen.
Promo klasse D
In de instapklasse was het vorig jaar een beetje huilen met de pet op. De immers populaire reeks leed verleden jaar werkelijk aan bloedarmoede. Het werd daar helaas een solo kampioenschap voor latere winnaar Robin Debolle. Enkel Damian Van Lieshout ( Citroen Saxo ), Yoko Goossens ( Volkswagen Golf ) en Piet De Louw ( Opel Ascona) zorgen voor de aanvulling binnen deze reeks. Hopelijk mogen we hier alsnog gaan rekenen op enkele nieuwe namen.
Afspraak voor de eerste confrontatie van het regionale rallycross kampioenschap op 19 mei op het Glossocircuit in Arendonk.
Bron: pb Glosso Circuit
Foto’s: pb Glosso Circuit