Woudrichem, 3 juli 2018. Dankzij een tweede en een derde plaats in de twee races van de Supercar Challenge op het circuit van Zolder is Stan van Oord de leider in het klassement tot op één punt genaderd. ‘Daar zijn we heel blij mee, want Zolder is voor onze SEAT Leon Cup racer bepaald niet het ideale circuit. Zeker niet bij deze hitte en de daardoor extreme bandenslijtage’, is Van Oord zeer tevreden met zijn dubbele podium.
Op donderdag gebruikten Stan van Oord en zijn teamgenoot Dennis de Borst de vrije trainingen om samen met professional Jaap van Lagen te zoeken naar de optimale afstelling van de SEAT Leon. “Het was een zeer productieve dag”, vertelt Van Oord. “Circuit Zolder is voor onze auto een lastig circuit. Met onze voorwielaandrijving ten opzichte van alle achterwiel aangedreven BMW’s in onze divisie is de bandenslijtage enorm. Met hulp van Jaap hebben we de auto zo goed mogelijk afgesteld en dat was erg fijn. Vrijdag hebben we nauwelijks gereden om banden te sparen.
Tijdens de kwalificatie reed Van Oord meteen in zijn eerste ronde een toptijd die lange tijd niet te benaderen viel. Ruud Olij verbeterde in de slotfase toch de poletijd met drietiende, waarop van Oord besloot een nieuw setje voorbanden te monteren en een poging te doen om alsnog de beste startpositie veilig te stellen. Met een superronde van 1:38.722 slaagde Van Oord erin de tijd van Olij met bijna 0,9 sec. te verbeteren en daarmee plaatste hij de Febo Racing Seat voor beide races op poleposition.
Dennis de Borst nam zoals gebruikelijk de eerste stint van de race voor zijn rekening. Dat deed hij uitstekend, hij bracht de auto binnen op een derde positie en had ervoor gezorgd de banden in prima conditie te houden om Van Oord de gelegenheid te geven in zijn stint naar voren te komen. Vanwege de resultaten uit de laatste races op Zandvoort hadden zij bij de pitstop geen successeconden. Jammer genoeg verliep de pitstop echter niet optimaal, waardoor Van Oord als vierde de baan op kwam. Bij een temperatuur van zo’n 60 graden celsius in de auto wist Van Oord toch geconcentreerd stabiele rondetijden te blijven rijden en dat bracht hem geen spectaculaire race, maar wel een mooie tweede podiumplaats.
Ook in de tweede race deed De Borst het prima, hij reed dit keer een korte stint, omdat de pitwindow al na twintig minuten open ging. Eenmaal achter het stuur van de SEAT Leon wist Van Oord dat het zou aankomen op het heel houden van de banden. Hij zag echter zijn voorsprong op de oranje BMW van BS Racing ronde na ronde slinken en bereidde zich voor op het verdedigen van zijn tweede positie. De koploper overall gooide echter roet in het eten. Van Oord gaf de BMW M4 Silhouette van equipe Sluys-Schouten voldoende ruimte om te passeren, maar Van de Maat maakte van die gelegenheid gebruik om in het ontstane gaatje te duiken en de SEAT Leon te passeren. Van Oord was op de inmiddels flink versleten banden niet in staat om aan te vallen en moest genoegen nemen met de derde positie.
Van Oord en De Borst zijn tevreden met het dubbele podium in de Supersport 1 divisie. “We wisten vooraf dat de SEAT niet houdt van Zolder. We kwamen naar België met een achterstand van 13 punten op klassementsleider René Steenmetz. Onze twee podiumplekken hebben het verschil teruggebracht naar slechts één punt, dus we mogen wel van een succesvolle Superprix Zolder spreken! Dat betekent dat wij de volgende races weliswaar tien successeconden krijgen ten opzichte van vijf seconden voor Steenmetz, maar we hebben er alle vertrouwen in dat we vol de strijd aan kunnen gaan voor het kampioenschap.
De volgende races van de Supercar Challenge vinden plaats op het thuiscircuit van Stan van Oord. Op Circuit Zandvoort hoopt hij samen met Dennis de Borst een aanval te kunnen doen op de leiding in het tussenklassement.
Bron: pb Stand van Oord
Foto’s: pb Stand van Oord