Junior en Francesco Planckaert zullen van 23 tot 25 mei deelnemen aan de e-Rallye Ardenne Roads by Volkswagen ID. in Durbuy. Deze Belgische manche van Bridgestone FIA Eco Rally Cup, die open staat voor iedereen die met een elektrisch voertuig aan de start wil komen, wordt het grote debuut van de bekende broers in de Eco-Rally. “Ik wil er vooral veel plezier aan beleven”, klinkt het bij Junior.
Eco-Rally zit in de lift, dat moge duidelijk zijn. In 2023 was Durbuy het decor voor een eerste Belgische regularity-rally die volledig voor 100% elektrische voertuigen was gereserveerd. Amper een jaar later staat de e-Rallye Ardenne Roads by Volkswagen ID. al op de kalender van de Bridgestone FIA Eco Rally Cup van de internationale autofederatie FIA!
Het is dan ook een heel toegankelijke discipline, waarin echte debutanten zich in een sportieve en leuke context meten met gelauwerde rijders en corijders. Eén van de debutanten in Durbuy wordt Junior Planckaert, de jongste zoon van voormalig profwielrenner Eddy en uiteraard ook regelmatig te zien in de realityreeks ‘De Planckaerts’. Dat Junior een zwak heeft voor autosport konden we de afgelopen jaren al opmerken, toen hij zich zowel aan rally’s als circuitracen waagde. Maar hoe is de jongste van de Planckaerts dan in Eco-rally beland?
“Mijn broer Francesco heeft een Volkswagen Kever die hij volledig wil restaureren“, legt de bijna 32-jarige Junior uit. “Om dat helemaal correct te doen kwamen we bij de mensen van de Groep D’Ieteren en de Belgian VW Club uit, die ons zeker konden helpen. Tijdens onze gesprekken kwam ook Eco-Rally op tafel, en van het één kwam het ander! Nu zijn regularityrally’s me niet helemaal vreemd: Jens Vanoverschelde, al sinds eind 2021 mijn vaste co in de ’traditionele’ rally’s, organiseert samen met zijn broer Bjorn (de winnaar van de editie 2023 van de e-Rallye Ardenne Roads, red.) regelmatig regularity-evenementen. Ik ken het concept dus wel.”
Planckaert weet dan ook maar al te goed dat de e-Rallye Ardenne Roads by Volkswagen ID., net zoals alle andere manches van de Bridgestone FIA Eco Rally Cup, op open wegen wordt afgewerkt, met respect voor de verkeerscode, en op basis van een eenvoudig roadbook. Om hoog te eindigen moet de vooraf vastgelegde gemiddelde snelheid zo dicht mogelijk worden benaderd, en tegelijk moet er zo weinig mogelijk energie worden verbruikt. Kortom, niet makkelijk…
“En helemaal anders dan wat ik tot nu toe gewoon ben!“, schatert Junior, die met een Volkswagen ID.3 met een bijzondere decoratie aan de start zal komen. De bijzondere ID.3-decoratie waarvan sprake is niets minder dan cult in Volkswagen-middens. Het verhaal gaat dat een paar stagiairs begin jaren ’90 het nieuwe Baukasten-productieprincipe van de Volkswagen Polo wilden illustreren met carrosseriepanelen in verschillende kleuren. De marketingafdeling kreeg lucht van het idee en bestelde pardoes 20 exemplaren van de zogenaamde Polo Harlekin. Maar het publiek wilde meer en overtuigde de Volkswagen-top om de kleurrijke Polo in beperkte productie te nemen. Precies 3806 stuks werden er tussen 1995 en 1997 van gebouwd, met nog eens 264 Golf III Harlekins voor de VS en Canada in 1996. De ID.3 van de Planckaerts knoopt aan bij die ludieke livrei en staat de avontuurlijke broers als gegoten.
“Ik denk niet dat ik in Durbuy de bochten diep zal moeten afsnijden. Ik ben ontzettend benieuwd, dat kan ik je wel vertellen. Voor de gelegenheid wordt mijn broer Francesco mijn corijder, maar ook hij heeft nul ervaring op dat vlak. Nu, we worden door de mensen van de Belgian VW Club goed omringd. Francesco en ik vertoeven de volgende weken wel dikwijls in Frankrijk om op de familiale glamping-site te werken, maar we zullen toch een opleiding krijgen om het basisprincipe van Eco-rally onder de knie te krijgen.“
“Ook elektrisch rijden wordt nieuw voor mij“, gaat Planckaert verder. “Ik rij in het dagelijkse leven met een hybride, maar dit wordt toch helemaal anders. Bovendien krijgen we dus te maken met een wedstrijd tussen het gewone verkeer, en ook dat wordt een factor om zeker rekening mee te houden.“
Junior houdt de ambities dan ook beperkt. “Iedereen weet wel dat ik vorig jaar een bewogen seizoen heb beleefd (o.a. met een stevige schuiver in de Rally van Ieper, red.)”, legt hij uit. “Als er één ding is wat ik dan heb geleerd, is dat ik niets mag overhaasten. Ik leg mezelf geen druk meer op, ik wil vooral plezier hebben aan wat ik doe in de autosport en plezante momenten beleven. Dat zal in Durbuy zeker lukken. Het resultaat is dan ook minder belangrijk.“
Junior en Francesco zien zich dan ook niet meteen als een groot kandidaat voor de uitzonderlijke beloning die evenementspartner Volkswagen België zal uitreiken: het duo dat aan het stuur van een Volkswagen ID. het laagste aantal strafpunten scoort in de regularity-rangschikking krijgt in het najaar immers de inschrijvingsgelden voor de E-Rallye Monte Carlo helemaal cadeau!
“Tuurlijk spreekt de Monte Carlo me aan“, lacht Junior Planckaert. “Zoals iedere rechtgeaarde autosportliefhebber, vermoed ik. Maar ik denk dat we meer kans hebben om aan de Monte deel te nemen als we ons met de Kever van Francesco in de historic-versie inschrijven…” (lacht)
Bron: Belgian VW Club
Foto’s: Belgian VW Club