Twee nieuwe Challenges in 2017
De formule van nevenkampioenschappen zit duidelijk in de lift de laatste jaren. Vanaf 2017 komt er zelfs een initiatief dat oud en nieuw herenigt, namelijk de Classic Rally Challenge en de WRC 2.0 Challenge! Bezieler Ronald Smette, organisator van de Rallye de Tournai legt uit: “de Challenge voor Historic teams is voornamelijk geïnspireerd door de toenemende interesse in deze categorie vanuit Wallonië en Noord-Frankrijk, waar het de voorbije jaren opvallend stil bleef. In Vlaanderen is Historic Rally al jarenlang een succesformule, een evolutie die in onze contreien nu ook meer en meer onder de aandacht komt. Bovendien zit het aantal Vlaamse piloten die al eens komen proeven van een ASAF rally weer in stijgende lijn, terwijl ook het aantal Britse deelnemers toeneemt, zeker in Vlaanderen. Misschien verklaart het ene het andere? In elk geval horen we meer en meer ASAF piloten met Historic plannen, en in beide landsdelen merk ik ook de groeiende interesse om eens wat andere wedstrijden te rijden dan steeds rond dezelfde kerktoren te draaien. Vandaar het idee om in 2017 deze Challenge op te richten.
De Classic Rally Challenge staat open voor alle wagens gehomologeerd voor 1990, enkel 2WD en atmosferische motoren worden toegelaten, voorlopig geen ‘moderne’ Historics dus. Er zijn momenteel te weinig auto’s in deze categorie en er zijn helaas ook verschillen in de reglementen tussen VAS en ASAF inzake turbo’s, wat jammer is in een klein land als België, maar vooral willen we terug naar de échte Historic spirit, vandaar ook de keuze om de auto’s terug op te delen volgens de klassieke reglementen: gr.4, gr.2 en gr.1! In gr.4 wordt de Escort BDA zowat de maatstaf, met als voornaamste concurrenten de Porsche’s 911 en de occasionele BMW’s of Opels. Gr.2 kan je omschrijven als Ford Pinto of gelijkwaardig, terwijl gr.1 dan voorbehouden wordt aan de quasi standaard wagens die nu wat oneerbiedig als de traagste deelnemers beschouwd worden, denk aan Mini’s en semi standaard Kadett’s, Escorts,… Om het kampioenschap wat te nivelleren worden trouwens twee puntenreeksen toegekend: één per categorie en één per algemeen klassement, waardoor piloten met een kleinere wagen niet bij voorbaat kansloos zijn voor de titel.
De WRC 2.0 Challenge biedt dan weer een platform aan nogal wat piloten die nu met een dergelijke WRC in vele kampioenschappen niet meer toegelaten worden, of nauwelijks nog punten kunnen scoren. De toekomst is uiteraard aan de nieuwe generatie WRC 1.6 en de R5 wagens, maar er zijn nog heel veel WRC 2.0 wagens in omloop die nu vaak werkloos stil staan, hier en zeker ook in de buurlanden. België ligt erg centraal en lijkt ons de ideale uitvalsbasis, ook zijn de VAS en ASAF wedstrijden vrij compact, veel tijd om te verkennen of om de verplaatsing te maken is dan ook niet nodig. We verwachten nu niet meteen een invasie, maar het lijkt ons wel een formule met potentieel die in de komende jaren mooi kan groeien.
Beide Challenges zullen voorlopig vijf wedstrijden omvatten, drie in Wallonië en twee in Vlaanderen: Rallye Salamandre, ORC Canal Rally, Rally van Wervik, Les Boucles Chevrotines en Rallye de Tournai, netjes verdeeld over West-Vlaanderen en Henegouwen dus… hoewel er mogelijk nog een derde Vlaamse proef bijkomt. De rally’s staan uiteraard ook open voor internationale deelnemers, maar enkel geregistreerde piloten kunnen punten scoren. Bekers en prijzen worden uiteraard voorzien. Meer info inzake reglementen, registratie, wedstrijden en contactpersonen volgt in de komende weken via Facebook en de officiële website. Verder willen we benadrukken dat de piloten ook inspraak zullen krijgen in de organisatie en het verloop van de Challenge zodat we iedereen zo veel mogelijk tevreden kunnen stellen.”
Foto – V.Lannoo