Cédric De Cecco tevreden na de eerste samenwerking
met DMACK in de Rally van Wallonië
Na een even snelle als frustrerende opgave in de Spa Rally, wilde Cédric De Cecco zo snel mogelijk weer achter het stuur kruipen van de Peugeot 208 T16 R5 in de Rally van Wallonië, een wedstrijd die hij van buiten kent en weet te appreciëren. Des te meer omdat het zeer natuurlijke verloop van het parcours in de omgeving van Namen hem zou toelaten om voor de eerste keer de fameuze DMACK banden op te leggen en zo het beloftevolle partnership te bezegelen.
En het was een zeer enthousiaste Cédric De Cecco die de eerste proeven aanvatte op vrijdagavond in het spectaculaire decor van de Citadel van Namen. Een kleine fout, met minieme gevolgen, deed hem echter stranden op een 12de plaats in de voorlopige tussenstand. Van in de eerste lus op zaterdag toonde de Luikenaar, in de kleuren van de Schyns Groep, zich opnieuw in de top 10 en reeg hij de toptijden aan elkaar achter het stuur van de Peugeot 208 T16 R5… “Bovenal, en met mij ook mijn copiloot Jérôme Humblet, waren we tevreden over het prestatieniveau van de DMACK banden op dit terrein”, verduidelijkte Cédric. “Het rubber functioneerde goed over de hele duur van de rally en vertoonde geen tekenen van zwakte. We wilden weten hoe ze zouden slijten maar nu zijn we absoluut gerustgesteld! Op dat moment van de wedstrijd speelden we mee met de toppers. Het is echter duidelijk dat de 208 T16 een tekort aan vermogen heeft tegenover de andere wagens binnen zijn categorie. In tegenstelling tot de wagen van Abbring was de mijne niet uitgerust met enige motor-evolutie. Maar binnen de reglementering die heerst in de klasse R5, ligt alles zeer kort bij elkaar en dan wordt alles cash betaald natuurlijk. In regel was het vanaf dan moeilijk voor ons om nog vooruitgang te boeken in het klassement…”
Om de woorden van de rijder kracht bij te zetten haalde de Peugeot op DMACK banden een tweede tijd algemeen in de avond, op een moment dat de temperatuur koeler was en het gripniveau meer precair werd. “Het is net als in Spa en de Condroz,” vervolgt De Cecco. “Wanneer het weer een invloed heeft of de omstandigheden moeilijker worden dan kan je het verschil maken als rijder. Maar op vlakke, snelle proeven op droge baan kunnen we niets verhopen. Door deze goede avondetappe stonden we weer op een 7de plaats van de tussenstand. Op zondag, bij de eerste passage op de proef van Wartet, maakte ik ene kleine fout en kwamen we in een weide terecht. Op zich niet erg maar prikkeldraad van de omheining wond zich om de wielnaaf en dat leidde tot remproblemen. Met een kleine interventie werd het euvel verholpen en konden we weer op weg maar het rempedaal ging geregeld helemaal tot op de vloer. Het avontuur kostte ons goed dertig seconden, en daarmee waren we voorgoed de aansluiting met de top 5 kwijt…”
Maar los van het resultaat waren er vele redenen voor Cédric om tevreden te zijn over de rally… “Voor de première met DMACK banden in België wilden we vooral het einde van de rally halen. Dat doel werd bereikt. Maar nu moeten we ons concentreren op de rally van Ieper en moeten we het budget rond krijgen. En ondertussen moeten we ook nog trachten het prestatieniveau van de wagen te verhogen. In de Westhoek zou het aantal R5 wagens weleens uitzonderlijk groot kunnen zijn, en dat betekent dat een vermogensachterstand niet echt de aangewezen manier is om deze specifieke rally aan te vatten. In Wallonië was het verschil tussen de leider en de 10de geklasseerde op zaterdagavond nog minder dan 2 minuten. Het betekent dat ieder klein detail zijn belang heeft…”
In Jambes, droegen Cédric De Cecco en zijn copiloot Jérôme Humblet de kleuren van de Groep Schyns, Peugeot, Roof Isolation, René Claeys, AMV Engineering, Artec Piscines, NPR Technic, Nutri-Shop, Industrie-Maintenance, ECM, Defraine Manutention, TSN, Hofman en Infi-Nath, en uiteraard niet te vergeten: DMACK. Tot een volgende keer…
Foto – V.Lannoo