Het was een vrij spannend seizoenslot met twee Belgische titels die nog moesten worden verdeeld. Nadat Dieter Kuijl (platform 1) en Luc Branckaerts (platform 3) zich reeds verzekerden van hun titel in Assen waren er tijdens het laatste raceweekend op de Nürburgring nog twee kampioenschappen te verdelen in de platforms 2 & 4. Wim & Tim Kuijl kwamen als winnaars uit de titelstrijd. Net als in 2022 pakken vader Dieter Kuijl en zijn twee zonen Wim & Tim drie Belgische titels in hun respectievelijke platformen.
45 wagens kleurden de inschrijvingslijst tijdens de slotrace van de Belcar Historic Cup op de Nürburgring. De Belcar Historic Cup ‘Powered by St. Paul’ zit stevig in het zadel met mooie en gevarieerde startvelden in de onderlinge kampioenschappen.
Tijdens de kwalificatie pakten Tim Kuijl (BMW E36 2.5) en Wim Kuijl (Ford Capri 3100 RS Cosworth) de eerste startrij. Niet toevallig dat deze twee in pole stonden om de nog resterende Belgische titels te pakken in hun respectievelijke platforms 2 & 4. Thaens/Theunissen (BMW) pakten met gastrijder Katsikis de tweede startrij voor de BMW E36 STW van Erik Qvick en de Mercedes 190 EVO2 AMG van Samuel Verheggen. Erik Bruynoghe (Porsche 911) deelde de vierde startrij met gastrijder Harold Shilling (BMW) voor Dieter Kuijl (Ford Capri) en de Ford Sierra Cosworth van Jan Van Elderen die de top 10 afsloot. Kersvers kampioen platform 3, Luc Branckaerts haalde voor de gelegenheid nog eens de oude Corvette C3 van twee seizoenen geleden vanonder het stof en draaide de 15de chrono na een straftijd. Luc Moortgat moest achteraan starten nadat ploegmaat Ilaria Stalliviere de back up installatie van de chronometrage vernietigde tijdens een crash.
Er stond geen maat op de broers Kuijl, maar het was wel Wim die zijn Capri naar een dubbele winst loodste en zodoende zijn titel verzilverde in platform 2. Broer Tim was ook bijzonder snel, maar kreeg tweemaal problemen op het einde van de beide races. Eenmaal ging een steekas kapot op het laatste rechte stuk en tijdens de tweede race viel hij zonder benzine in het zicht van de finish. Tim kleurde mee de wedstrijd, maar haalde zodoende het podium niet. Hij wist zich wel tweemaal over de eindmeet te slepen en pakte verdiend de titel in platform 4 met zijn snelle BMW.
Hierdoor werd Erik Qvick in de BMW STW tweemaal tweede algemeen en won overtuigend in platform 4. De twee podia werden verder aangevuld met Katsikis (Opel) en Jan Van Elderen (Sierra Cosworth).
Zodoende zit het erop voor het seizoen 2024. Opmerkelijk is dat net als twee seizoenen geleden drie van de vier titels naar de Familie Kuijl gaan terwijl de suprematie van Luc Moortgat met zijn gekende gifgroene Porsche 964 2.8 RS in platform 3 wordt doorbroken door de Corvette C4 van Luc Branckaerts. Uitredende kampioenen die hun titel niet verlengen zijn Gust Van Haelst (Mazda RX2), Luc Moortgat (Porsche 964 RS) en Qvick/Van Rompuy/Van Rompuy (BMW E36 STW). Gust wordt ditmaal derde terwijl Moortgat en Qvick/Van Rompuy/Van Rompuy vice kampioen worden.
Bron: pb Belcar Historic Cup
Foto’s: pb Belcar Historic Cup