De snelheid die Niels Langeveld in de kwalificatie van de TCR Germany op de Oostenrijkse Red Bull Ring liet zien werd niet beloond met een goede startpositie. Toen voor aanvang van de tweede sessie zijn brandblusser afging kon hij niet meer rijden en moest hij als gevolg daarvan beide races vanaf de 40e startplek beginnen. In de eerste race wist Langeveld zijn Audi RS3 LMS langs 28 concurrenten te sturen en werd hij dankzij een ‘Magic race’ tot ieders verbazing twaalfde. In de tweede race leek dit scenario zich te herhalen, maar een tik van een andere rijder beschadigde zijn stuurbekrachtiging, waardoor Langeveld deze race niet kon finishen.
Niels Langeveld kwam naar de Red Bull Ring met het idee er dit keer meteen goed vooraan bij te zitten. In het veld van 40 TCR Germany-rijders wist de regerend SEAT Leon Eurocup kampioen dat de sleutel tot succes in de kwalificatie ligt. Nadat in de vrije training hard gewerkt werd aan de juiste set-up van de Audi RS3 LMS, was Langeveld precies op tijd op snelheid. Hij reed in zijn sessie de vijfde tijd en mocht dus door naar de tweede sessie, die de top twaalf voor de eerste race zou bepalen.
Toen hij in zijn Audi stapte om de volgende sessie te rijden bepaalde een ongelukkig moment het verloop van de rest van zijn weekend. Bij het instappen raakte hij even de naast de stoel bevestigde brandblusser aan, die onmiddellijk afging en de cockpit van de Audi vulde met schuim. Daardoor kon Langeveld niet deelnemen aan de tweede kwalificatie en moest hij zelfs helemaal achteraan in het veld, vanaf de 40e startpositie beginnen aan beide races.
Teleurgesteld over zoveel pech, maar evengoed optimaal gemotiveerd, begon Langeveld vanuit de achterhoede aan de eerste manche. In een ongekende inhaalrace passeerde de Sassenheimer de ene na de andere opponent, om na zestien ronden over het Oostenrijkse Formule 1-circuit als twaalfde de finish te passeren, slechts zestien seconden achter de racewinnaar. “Het was hoog tijd dat ik aan iedereen zou laten zien waartoe ik in staat ben in een race-auto. Een heerlijk gevoel om zoveel tegenstanders te kunnen passeren”, lachte Langeveld na zijn superrace tevreden.
De opmerkelijke inhaalrace was inderdaad door vriend en vijand met verbazing gadegeslagen. Zijn team Racing One sprak zelfs over een ‘Magic race’ en zo begon Langeveld op zondagmiddag optimistisch aan de tweede TCR Germany-race.
Opnieuw vanaf de laatste startpositie begon Langeveld aan een nieuwe inhaalrace. Na vier bochten was hij al vijf tegenstanders gepasseerd. Toen hij een nieuwe aanval opende in bocht vijf stuurde deze coureur onverwachts hard in en raakte de Audi van Langeveld op de rechter voorzijde. Door de klap viel de stuurbekrachtiging uit en moest Langeveld de pits in komen om de schade te herstellen. Dat duurde helaas erg lang, waardoor zijn race eigenlijk al voorbij was. Zijn team stuurde hem nog wel de baan op om te testen of de auto nog goed lag, maar Langeveld kwam even later binnen en parkeerde de Audi in de pitbox.
Niels Langeveld was uiteraard teleurgesteld over het hele weekend gemeten, maar zag toch het positieve in: “We hebben een goede set-up gevonden en in de eerste race gezien dat ik met de snelste rijders in de TCR Germany mee kan. Natuurlijk heb ik pech gehad, maar soms gaat dat nu eenmaal zo, het heeft geen zin om bij de pakken neer te zitten. Ik heb er veel vertrouwen in dat we er het volgende event op Oschersleben weer helemaal klaar voor zijn en wil daar voor een podiumplek strijden.”
ADAC TCR Germany – Kalender 2017
7-9 juli, Oschersleben, Duitsland
21-23 juli, Zandvoort, Nederland
4-6 augustus, Nürburgring, Duitsland
15-17 september, Sachsenring, Duitsland
22-24 september, Hockenheim, Duitsland
Bron: pb niels langeveld