Bernard Munster en Andrée Hansen hebben met een van de Porsches 911 type ‘Safari’ geprepareerd in de ateliers van BMA in Petit-Rechain deelgenomen aan een uitzonderlijke wedstrijd. De wedstrijd van… 8 dagen trok vanuit hoofdstad Sofia dwars door Bulgarije naar de oevers van de Zwarte Zee, of een tocht van 2500 kilometer, waarvan 1500 tegen de chrono. De Balkan Classic Rally was voor de eerste keer voorbehouden voor bolides van vroeger…
« De organisatie is al goed gerodeerd… althans voor offroad wedstrijden, type ‘Dakar’,” vertelt Bernard Munster. “Het was de eerste keer dat de Balkan Rally toegankelijk was voor historische wagens. Onze aanwezigheid was bedoeld om de organisatie te helpen om hun rally in de positieve zin te laten evolueren. Al snel begrepen we trouwens dat het geen goed idee was dat ze ons lieten passeren op dezelfde plaatsen als de ‘offroad’ deelnemers…»
De wedstrijd begon op een heel zwaar terrein, waardoor de BMA Porsche 911 meteen in de problemen kwam… « Het is simpel. We reden na een kilometer op de eerste proef in een gat, herinnert de piloot zich. Een fusee van de wielnaaf brak. Daardoor konden we de volgende proeven van de eerste dag niet rijden. Resultaat: 4 uren straftijd en alle hoop op een goed resultaat verkeken! Geen enkele deelnemer had voorzien dat het parcours zo slopend zou zijn voor de mechaniek van onze klassiekers. De eerste wedstrijddagen waren trouwens niet zo plezant, met heel technische proeven vaak aan een gemiddelde van minder dan 50 km/h in de bergen. Gelukkig lag het tempo in het tweede deel van de rally veel hoger. Zo konden de deelnemers in ‘Classic’ zich eens uitleven! »
Voor het duo Munster-Hansen zat er niets anders op dan terug te knokken en het potentieel van de BMA Porsche 911 te bewijzen. Opdracht volbracht! « Toen we begrepen in welk soort wedstrijd we zaten, hebben we de auto in de configuratie voor de East African Safari Classic gezet. Daarna functioneerde de wagen perfect, vervolgt Munster. We kenden in de rest van de wedstrijd geen enkel probleem meer, met als resultaat een ongelofelijke reeks snelste tijden! Soms ging het heel hard, want we werden op een bepaalde proef geklokt aan een snelheid van… 198 km/h! Een record… Het was duidelijk. Op de snellere proeven waren de beste oldtimers sneller dan de moderne bolides in ‘offroad’. De organisator kon het amper geloven! »
Bernard Munster en Andrée Hansen waren meer dan enthousiast over dit ongelofelijke avontuur in Bulgarije… « Wat een schitterend land. Zeker de moeite waard! De proeven in het tweede deel van de rally waren fantastisch en ’s avonds was de sfeer in het bivak heel hartelijk. Er was veel kameraadschap tussen de deelnemers, zelfs tussen die in ‘offroad’ en ‘Classic’! Het was heel positief dat de organisator voortdurend luisterde naar de mening en de opmerkingen van de deelnemers. Op het vlak van veiligheid was het absoluut top! Vanaf volgend jaar zullen de oldtimers en de moderne wagens elk hun parcours afwerken, met gemeenschappelijke stroken, maar ook proeven specifiek gericht op hun wagens. We zullen BMA zeker terug zien in de Balkan Classic Rally, maar deze keer met de overwinning als doel!»
Bernard Munster, deze dinsdag weer in België, vervoegt de rest van het team van BMA om de volgende wedstrijden voor te bereiden. Yannick Neuville, de jongere broer van Thierry, zal zaterdag als ‘VIP’ de proeven van de East Belgian Rally afwerken met de BMA Porsche 997 GT3. Daarna is het tijd voor de Rally van Spanje, waar Ghislain de Mevius en Johan Jalet, enkele weken na hun uitstekende prestatie in de Rally van Duitsland, hun kansen in WRC2 weer zullen verdedigen met de Skoda Fabia R5 geprepareerd door BMA. Meteen na hun terugkeer uit Spanje wordt koers gezet naar de International Historic Rally van Sardinië, verreden van 18 tot 22 oktober. BMA zal daar maar liefst… 7 wagens aan de start brengen! Drukke tijden…