5 op 6 voor Andy Lefevere
Een vijfde overwinning op 6 deelnames. Op de West-Vlaamse rally’s blijkt Andy Lefevere haast onklopbaar. Dat nam echter de spanning in de rally niet weg want verscheidene rijders van de 116 startende teams hadden hun eigen ambities en hun eigen doelen die ze wilden bereiken.
Andy Lefevere zat opnieuw in zijn Evo X en demonstreerde zijn specialiteit, van bij aanvang volop er tegenaan gaan. Nederlander Piet Van Hoof, met de mooie ex-Makinen Evo IV, keek al gelijk naar een achterstand van 11 seconden na de openingsproef. Na de eerste ronde werd dit in totaal 24 seconden. “Hij heeft hier natuurlijk zoveel meer parcourskennis“, oordeelde Van Hoof. “Wij reden driemaal over de proef tijdens de verkenningen, dan kan je hier niet meespelen voor de zege. De eerste ronde was voor ons een verkenningsronde op snelheid.“
Ondertussen ging Lefevere door met de demonstratierit, om uiteindelijk te eindigen met een voorsprong van 32 seconden op de achtervolgers. Het werd een nieuwe overtuigende zege van de Stadenaar. “Het lijkt misschien niet zo, maar een rally winnen is nooit gemakkelijk“, zei Andy nadien. “Ik voelde me vanmorgen helemaal niet fit maar we realiseerden wel zes besttijden op rij en daardoor konden we in de laatste ronde de wedstrijd controleren. Omdat ik een vreemd geluid hoorde beslisten we voor alle zekerheid de aandrijfas te vervangen.” Achter Piet Van Hoof op de tweede plaats, sukkelde de Evo van de Brit Johnnie Ellis met een kapot differentieel naar een derde plaats.
De echte strijd binnen het regionale kampioenschap vonden we daarachter. De Evo X’s van Bert Coene en Steve Bécaert vochten de hele dag om de vierde plaats. Het was uiteindelijk Bécaert die aan het langste eind trok, ondanks een vastzittende rug. “We wilden een goed resultaat neerzetten en vooral de finish halen om punten te scoren in het VAS-kampioenschap. Dat is gelukt. Ik denk dat de VAS-titel nu zo goed als binnen is.“
Wie de titel wel al binnenhaalde was Stefaan T’Joens in de divisie 1-2. Brecht Hoorne deed voor de rally zijn BMW van de hand, Thorben Vandeputte ging met de Saxo van de baan. T’Joens schreef een 6de winst op zijn conto. “Dit was mijn 7de resultaat en niemand kan mij nog bijbenen. Ik kan nu ietwat geruster naar Kortrijk“, stelde T’Joens. “In het begin van het seizoen had ik de VAS-titel niet in mijn gedachten. Ik probeer altijd te rijden om een resultaat te halen. Het is dit seizoen goed meegevallen. Akkoord, ik rij veel rally’s, maar dat hoeft niet altijd veel meer geld te kosten. Belangrijk is dat je de wagens goed onderhoud. Kijk, in de ORC brak de versnellingsbak. Die werd vernieuwd maar ik liet de brug zitten en ja, die breekt dan in Staden. Had ik die meteen ook vervangen was dat waarschijnlijk niet gebeurd. Ik ga nu langzaam afscheid nemen van de Subaru. Hij wordt nog in orde gemaakt, ik heb alle stukken al liggen, en dan is hij klaar voor verkoop.” We zien Stefaan volgend seizoen sporadisch terug met de Renault Clio.
Bij de Historics was de winst voor vader en zoon Calcoen, met de Ford Escort. “We waren geen partij voor de Youngtimers“, vertelde Tom. “Zeker niet op de zeer lange rechte stukken hier.” Het was dan ook Christophe Merlevede en de BMW M3 die na Ieper nog eens naar de winst stormde en de Divisie 5 op zijn naam schreef. Ronny Declerck en Steve Ramboer (Opel Ascona) doen met een derde plaats in Divisie 4 een goede zaak in afwezigheid van Lietaer, Fonteyne, kampioenschapsleider Koen Verhaeghe (aan de slag in Doornik) en door een vroege opgave van Michel Casseyas (Opel Manta A).
Pb – VAS Dynamiek
Foto – V.Lannoo