Racetalent Andres Beers heeft op het circuit van Mettet een klinkend debuut in de autosport beleefd. De zestienjarige inwoner van Broechem eindigde in de BelCar Sprint Cup met een razendknappe tweede plaats in zijn BMW E90 prompt op het podium in Klasse 3.
“Dit is goed voor iedereen. Dat geeft een goede energie voor de rest van het jaar!’”, zei een uitgelaten
Andres, die voor het topteam IC Motorsport uitkomt. “Ineens sta je als zestienjarige tussen al die mannen.
Dat was superleuk. Iedereen in het team was heel trots. Ik kreeg een heel mooie, zilveren beker en een fles cava. Dat is wel cool.”
Beers senior had ook genoten: “Ik ben heel fier op hem”, zei Michael Beers, de vader van Andres. “Ik moet
hem nu een beetje loslaten, moet nu heel veel communiceren met zijn teamchef en zijn mechanieker. Je staat er als vader niet meer zo dichtbij. Ik denk dat dat heel goed is.” Gezien het resultaat was dat ook geen enkel probleem. “Tweede, dat is knap hè.”
Eenvoudig was het zondag in Mettet bepaald niet geweest. Niet alleen had Andres te maken met wisselende weersomstandigheden, ook moest hij zich een weg zien te banen door een groot deelnemersveld. In Mettet stonden ruim veertig auto’s aan het vertrek. “Je moest elke keer goed in de spiegels kijken of er een andere auto aan kwam. Zeker in de eerste bocht na de start. Die was heel chaotisch. Dan moest je heel goed oppassen.”
Andres sloeg zich er wonderwel doorheen. “De auto heeft geen krasje, de velgjes zijn nog proper, alles is
nog heel.” In de kwalificatie denderde hij op een natte baan naar de achtste tijd. Ook zijn eerste autorace ooit was op een (enigszins) natte baan. “Ik had nog nooit op een natte baan in een auto geracet. We hadden voor die race jammer genoeg de verkeerde bandenkeuze genomen, semi-slicks.”
Uiteindelijk eindigde de voormalig kartpiloot van De Feyter Karting, waar hij de kneepjes in het vak leerde, knap als vijfde. “Maar ik denk dat we meer kans gemaakt hadden als we op regenbanden hadden gestaan. De semi-slicks werkten voor mij niet zo goed.”
Tijdens de tweede wedstrijd was de baan droog. Andres moest op P5 starten. “Ik had een best goede start. Ik had vertrouwen in de auto. Ik heb tijdens die race kunnen pushen en zijn we tweede geworden. Ik was in eerste instantie naar de derde plek gereden, maar de nummer twee had een probleem aan zijn auto en ik heb hem in de laatste ronde kunnen inhalen. Het voelde zo leuk om gelijk op het podium te kunnen staan. Het was lang geleden in de karting.”
Zijn autosportdebuut betekende voor Andres dat zijn jaren als fulltime kartingpiloot nu achter hem liggen. Wat hem misschien wel het meeste beviel was de duur van de races. “Die duurden een halfuur. Ik vind dat beter dan een kwartier zoals in het karten. Een halfuur is perfect.”
Andres’ volgende race is op het fameuze circuit van Spa-Francorchamps. “Ik ben heel benieuwd. Ik heb er
nog nooit gereden. Ik ben er één keer geweest, vorig jaar om de Formule 1 te zien. Een week voor de races gaan we er nog testen om zoveel mogelijk kilometers te rijden. Ik kan niet wachten om op die baan te rijden. Op de sim ben ik al aan het oefenen op Spa om er straks zo goed mogelijk te kunnen presteren!”
Andres bedankt het team IC Motorsport, teamchef Kenny, de monteurs van Car Care Peeters en de
eigenaren Ian Gepts en Cedric Baeten, zijn vader, moeder, en zus Chine en iedereen bij DFK.
Andres Beers wordt in zijn raceactiviteiten ondersteund door Icefactory-Europe, Topspeed, Neujens
Interieurbouw, The Clear Ice Company, Rational, Biga Wines, CS Automation, Technigroup, Old metals &
Cable, Grand Cru Caviar
Bron: pb Icefactory Europe
Foto’s: pb Icefactory Europe