Na twee maanden zomervakantie waren de deelnemers erg gelukkig om elkaar terug te zien in Mettet voor de voorlaatste meeting van het seizoen. De trainingen leken, door de kleine onderlinge verschillen, meteen een voorproefje op een hoogstaande confrontatie. De races schonken de toeschouwers dan ook bijzonder veel voldoening. De TCR Benelux heeft eens te meer zijn bestaansrecht aangetoond dankzij spannende duels, onvergetelijke inhaalbewegingen en een laatste sprint die beslist werd met een… fotofinish!
Op zondagochtend begon de Qualifying Long Race met een donderslag bij heldere hemel. Polesitter Benjamin Lessennes slaagde er amper in om zijn Honda Civic TCR in beweging te krijgen bij de start van de opwarmronde. Hij werd weggetakeld en startte uit de pitlane met een kleine achterstand op het peloton, maar de opgave was één ronde later al een feit door een kapot onderdeel in de transmissie.
Aurélien Comte bevond zich zo vooraan op de grid, maar miste zijn start aan het stuur van de Peugeot 308 Cup van DG Sport.
“Ik werd verrast door de nieuwe startprocedure…” legde hij uit na de aankomst. “Nadien duurde het, zoals voorzien, enkele ronden vooraleer de banden op temperatuur waren.”
Vanop de tweede startrij nam Maxime Potty de beste start en stuurde hij als leider de eerste linkse in met zijn VW Golf GTI TCR van Team WRT, gevolgd door… de SEAT Leon TCR van Denis Dupont, auteur van een prachtige start vanop de zesde plek. Daarachter volgden Mika Morien (Audi RS 3 LMS), Aurélien Comte, Alexis Van de Poele (Audi RS 3 LMS), Guillaume Mondron (VW Golf GTI TCR) en Jonas De Kimpe (idem). Erg snel nam Mondron het voordeel op Van de Poele, die rond zijn as ging na een klein contact. Vanaf de tweede ronde kon Dupont dreigen bij zijn teamgenoot Potty, die enkele lengtes voorsprong had genomen bij de start. Twee ronden later nam de SEAT Leon van het RACB National Team de leiding van de race over. Dupont kon zijn voorsprong stap voor stap opbouwen en leek op weg naar de zege. Maar nadat Comte verschillende pogingen nodig had gehad om de Audi van Morien in te halen, kwam hij terug op de twee leiders. Op het moment van de verplichte rijderswissel bleef de Fransman duidelijk langer op het circuit, genoeg om enkele snelle rondetijden te laten noteren. En toen Kevin Abbring op zijn beurt het stuur nam van de Peugeot, twintig seconden voor het einde van het pitstopvenster, kwam hij tweeënhalve seconde voor de SEAT Leon TCR van Sam Dejonghe weer op de baan, op enkele lengtes gevolgd door de VW Golf GTI TCR van Mathieu Detry. De top 3 zou niet meer evolueren en Abbring slaagde er zelfs in om zijn voorsprong uit te breiden.
Daarachter kwam Jonas De Kimpe, na een hevige strijd met de andere Golf van Guillaume Mondron, als de bliksem terug op de Audi RS 3 LMS #66 die op dat ogenblik bestuurd werd door Willem Meijer. Maar de VW-concessiehouder liep een ‘drive through’ op omdat hij niet lang genoeg in de pitlane vertoefd had. Hij moest zich dan ook tevreden stellen met de zesde plek, achter Willem Meijer en Giacomo Altoè (VW Golf GTI TCR), die eenzaam over de finish kwamen, maar voor de Audi RS 3 van Lorenzo Donniacuo.
“Eens het rubber op temperatuur was, functioneerde de Peugeot tot in de perfectie”, was de commentaar van Aurélien Comte aan de aankomst. “DG Sport maakte de juiste keuze door me zo lang mogelijk aan het stuur te laten. Ik kon enkele ronden het maximum geven en de leiding nemen zonder het rubber te vernielen. Kevin heeft het werk goed afgerond.”
Enkele uren later begonnen de ‘tweede’ rijders aan de eerste twee sprints. Lorenzo Donniacuo nam een perfecte start vanaf de pole positie en fietste snel een bonus bij elkaar met zijn Audi RS 3 LMS van Bas Koeten Racing. Kevin Abbring kwam eveneens goed weg uit de startblokken, maar werd weggedrukt in de eerste linkse en moest zo de Golf Delahaye van Giacomo Altoè en de SEAT Leon WRT van Sam Dejonghe voorlaten.
Daarachter kwamen de Honda Civic TCR van Stéphane Lémeret, de Audi RS 3 LMS van Willem Meijer, de VW Golf GTI van Jonas De Kimpe en de VW Golf GTI WRT van Mathieu Detry. Detry ging erg snel voorbij aan De Kimpe, terwijl Meijer terugviel naar de laatste plek na een klein contact met de Peugeot. Na zes ronden telde Donniacuo vijf seconden voorsprong op zijn achtervolgers, die zich op een zakdoek van elkaar bevonden. Maar de posities zouden niet meer veranderen.
“Het is ongelofelijk!” jubelt Koen Wijckmans, coördinator van de TCR. “Ik heb Lorenzo gisterenochtend wakker gebeld met het voorstel om de Nederlander Maarten Mus te vervangen, die zich onwel voelde na de vrije trainingen. Eén uur later was hij paraat en reed hij naar de snelste tijd. En vandaag wint hij de eerste sprint! Een betere beloning voor onze inspanningen is niet mogelijk!”
Na enkele minuten onderbreking volgde de tweede start, die gemist werd door Donniacuo, in tegenstelling tot Dejonghe, Altoè en Abbring, die een peloton voorafgingen dat bestond uit Lémeret, Detry, Donniacuo, Meijer en De Kimpe. Aan het begin van de derde ronde plaatste Abbring een knappe aanval op Altoè op het einde van het rechte stuk. Enkele tientallen meters later maakte Meijer een fout en moest hij als laatste zijn weg voortzetten, ver achter De Kimpe. Eén ronde volstond voor Abbring om een kloof te slaan op Altoè. Detry zou al snel Lémeret aanvallen, zonder succes. Abbring kwam terug op Dejonghe, en na enkele pogingen in verschillen bochten vond hij dan toch de opening. Hij kwam ideaal uit de pif-paf en kwam aan de binnenkant op dezelfde hoogte van de SEAT. Dejonghe stelde zijn rempunt zo ver mogelijk uit, maar door een leegloper ging hij rechtdoor en eindigde zijn race in de grindbak. Abbring kon zich losrukken van de rest van het peloton, waarin het spektakel zonder ophouden aanwezig bleef maar de posities niet meer gewijzigd werden, ondanks een laatste aanval van Detry op enkele bochten van het einde. De Peugeot 308 Cup van DG Sport zegevierde dus voor de tweede keer op dezelfde dag.
“Het is formidabel”, vierde Kevin Abbring toen hij uitstapte. “Wat een spanning. Ik heb geprobeerd en geprobeerd. Ik wist dat het in de remzones niet zou lukken. Ik heb wat risico’s moeten nemen, maar soms is het een goed idee om even niet te veel na te denken…”
“Deze tweede plek is een beetje onverhoopt na de trainingen en de race van vanmorgen”, gaf Giacomo Altoè toe. “We zijn erin geslaagd om het gedrag van de Golf veel te verbeteren. Het ritme was goed. Ik ben tevreden voor Guillaume dat hij een goede zaak kan doen in het kampioenschap.”
“Ik was gewaarschuwd dat het rubber snel slijt op de Audi en dat heb ik dan ook ervaren in de tweede manche”, zuchtte Lorenzo Donniacuo. “Ik kon mijn tegenstanders niet meer aanvallen. Misschien had ik de banden wat moeten sparen in de eerste race, maar hier verlies je snel enkele secondes als je van het gas gaat. De zege in de eerste sprint blijft hoe dan ook een fantastische herinnering.”
Ondanks koude banden verliep de start van de derde sprintrace erg rustig, aangezien Comte het voordeel behield op Morien, Dupont, Van de Poele, De Kimpe, Lessennes, Mondron en Potty. Maar in de tweede ronde begon Lessennes aan te vallen. Hij kwam in vijfde stelling uit de pif-paf, voor Mondron, Potty en De Kimpe. Eén ronde later ging Van de Poele te wijd in de dubbele linkse en moest hij als laatste weer op pad.
Vanaf dat moment drukte Benjamin Lessennes zijn stempel op de wedstrijd. Eerst plaatste hij zich aan de buitenkant bij Dupont in de haarspeldbocht en deed één ronde later hetzelfde bij Morien. Maxime Potty wou in geen geval achterblijven op de VW Golf GTI TCR van Team WRT. Hij liet eerst Mondron en daarna Dupont achter zich.
“Ondanks dertig kilogram succesballast hebben we toch een goed weekend beleefd”, was de reactie van Maxime. “Maar op het einde voelde ik de gevolgen voor de voortrein.”
Terwijl velen dachten dat Comte een nieuw succes in de wacht zou slepen, kwam Lessennes als een speer terug op de Peugeot, die hij in twee fases voorbijging, na een geweldig maneuver in de laatste en de eerste bocht.
Het wedstrijdverloop van de laatste sprint was heel helder. Potty nam enkel bij de start het voordeel op Morien, vooraleer hij na één derde wedstrijd van de baan ging. Maar de finale van het weekend eindigde op een ongelofelijk positieve noot. Lessennes moest het tempo laten zakken omdat het rubber zijn beste tijd had gehad, waardoor Comte terugkwam op de Honda. Dankzij een handigheidje kwam hij sneller uit de laatste linkse en kwam hij bijna op dezelfde hoogte voorbij de zwart-witgeblokte vlag. Om de winnaar aan te duiden was een finishfoto nodig, waarbij duidelijk werd dat Lessennes amper 14 duizendsten overhield!
De Honda-rijder realiseert zo de beste zaak van het weekend en schroeft zijn voorsprong in het kampioenschap op van drie tot veertien punten ten opzichte van Guillaume Mondron. Aurélien Comte en Kevin Abbring komen dan weer terug tot op 24 punten.
“Het is formidabel!” glunderde Lessennes aan de aankomst. “Na de problemen van vanmorgen had ik niet verwacht om te winnen, of toch niet in mijn eerste sprint. Ik nam enkele risico’s bij het inhalen, maar alles liep goed af. Aan het einde van de laatste sprint waren mijn banden morsdood. Ik denk dat ik te veel gegeven heb bij de start van die race. Uiteindelijk doe ik een goede zaak in de tussenstand en dat is het belangrijkste.”
Na afloop van het weekend vergroot Benjamin Lessennes niet alleen zijn bonus in het kampioenschap, hij werd ook beste Junior van het weekend.
Bij de wagens scoorde de Peugeot 308 Cup de meeste punten op het Circuit Jules Tacheny van Mettet, met twee zeges en een mooie regelmaat. De 308 werd dan ook gekroond tot ‘Car of the Weekend’ en DG Sport zal dan ook gemotiveerd als nooit tevoren aan de start staan van de finale in Assen (20 tot 22 oktober).
Bron: PB TCR Benelux by Kronos Events