Na flink wat jaren in de BMW E30 gereden te hebben, heeft Remmo Niezen besloten om een nieuwe auto op te bouwen voor de komende seizoenen. Wij van Autosportnieuws.be gingen bij hem op de koffie om de stand van zaken te zien betreft zijn nieuwe auto en vroegen hem naar zijn beweegredenen om de nieuwe auto op te bouwen.
English version on the bottom
Remmo: ”Zoals mijn volgers inmiddels op de site hebben kunnen zien heb ik gekozen voor een BMW Z4. De meest gehoorde vraag is waarom ik daarvoor gekozen heb en daar kan ik kort in zijn ik wilde iets aparts en dit spreekt de sponsors meer aan en het is een goede auto om mee te driften door zijn goede gewichtsverdeling. In eerste instantie wilde ik een BMW 1 serie sedan, maar ik verwacht dat die auto binnen enkele jaren de E30 en E36 gaat vervangen en dat iedereen daar mee rijd.
De snelheid bij het driften blijft omhooggaan en grip wordt met de dag belangrijker, die grip wil je houden en daarvoor heb je een goed gestroomlijnde auto nodig, niet alleen rechtuit, maar vooral bij de dwarse acties.
Bij de finale van de laatste ronde van de King of Europe was de entry speed ook rond de 200km/h en dan merk je dat de E30 echt een koekblik is. Boven de 180km/h merk je het vooral zijwaarts dat de E30 echt last heeft van veel luchtweerstand.
Deze auto is een stuk lager en dit is vooral bij de zijwaartse acties zijn voordeel hebben. De gewichtsverdeling is ideaal en daardoor zal deze auto nog meer grip hebben op hoge snelheid. Het totale gewicht zal uitkomen tussen de 1100 en 1200 kg, wel iets zwaarder dan de E30, maar de gewichtsverdeling is echt een stuk beter.
Niet geheel onbelangrijk is dat het een BMW is, ik heb nog wel getwijfeld om er een grote Amerikaanse V8 in te hangen. Dit is veel makkelijker te onderhouden en misschien nog wel goedkoper ook dan een BMW-motor, maar ik wilde gewoon een BMW.”
Zijn er verder nog bijzondere dingen aan de auto zoals hij is?
Remmo: ”Eigenlijk niet, we proberen zoveel mogelijk gangbare onderdelen op de auto te zetten. Voor de bodykit heb ik gekozen voor Nederlands fabricaat, omdat hij er mooi uit ziet en als er iets aan de hand is ik snel een nieuw onderdeel in huis heb en omdat deze betaalbaar is.
Verder hadden we tot doel dat de auto zoveel mogelijk opgebouwd kon worden met gesponsorde onderdelen. Zo hebben wij uiteraard de banden van Falken, maar ook de wielen van OZ, Movit voor de remmen, Spax voor de dempers en de stoelen van Recaro. Op die manier blijft het voor iedereen leuk en snijd het mes aan twee kanten. Wij promoten hun merk en wij kunnen de produkten goed gebruiken.
Uiteraard moesten we zelf ook onderdelen zoeken, want volledig met sponsoring rijden in Europa is niet mogelijk of je moet heel veel gaan laten en alleen daar mee bezig zijn.
Uiteraard hebben we er alles aan gedaan, maar uiteindelijk krijg je van slechts 5 tot 10% response, ondanks dat ik al jaren bezig ben en verschillende malen kampioen geworden ben. Ik ben ook niet zo dat ik naar bedrijven toe stap en hun aangeef dat ze mij moeten sponsoren omdat ik zo goed ben.
Ik heb echt de gekste dingen meegemaakt, ik stuurde soms een mailtje naar bedrijven en ik kreeg direct antwoord terug met wat ik nodig had en paar dagen later had ik het al, maar ook dat ik lang bezig ben met contact leggen en veel telefoneren over en weer en uiteindelijk lukte het dan niet. Uiteindelijk zijn we nu twee jaar bezig om alles bij elkaar te krijgen en ben ook zeer tevreden dat het gelukt is en we nu hard bezig zijn aan de nieuwe auto. Al met al ben ik heel tevreden hoe ver we zijn gekomen.
Uiteraard willen we allemaal langdurige sponsors bij ons aan boord hebben, de meeste sponsors die bij ons op de auto zitten, staan er ook al jaren op.”
Even voor de leek, hoe begin je nu met het bouwen van zo’n drift auto? Remmo: ”Allereerst past er niks, dus alles moet je zelf maken en uitzoeken. Bij deze auto zijn we begonnen door de motor in de lucht op te hangen en dan te kijken waar de motor een beetje zou passen in de auto. Wat bij de nieuwe Z4 wel tegen viel was dat er niet veel ruimte is, zo hadden we echt problemen met de stuurstang. Toen de motor erin hing (met een zelf gefabriceerde motorsteun) paste de stuurstang niet meer en ben ik naar de sloop gegaan om de juiste te vinden, deze is nu van een Mercedes bus en de stuurkolom is weer van een BMW E30. Ik probeer altijd zoveel mogelijk onderdelen te gebruiken waarvan ik weet dat deze goed zijn en lang mee gaan. Ik probeer het altijd zo origineel mogelijk te houden. Ik doel dan niet op origineel op de auto, maar wel gewoon gangbare auto-onderdelen. Meestal als er iets stuk gaat en je niet meer kan rijden is het vaak de wielophanging. Vaak rijd je dicht tegen elkaar aan en dan gaat er weleens iets stuk, als je dan een bijzonder onderdeel gebruikt, moet je deze dan wel bij je hebben, dan wel snel kunnen vinden. Door veel gangbare onderdelen te gebruiken, kan je altijd wel bij een lokale sloperij iets vinden.
Facebook is tegenwoordig uiteraard ook een goede bron voor onderdelen, ik zette een keer een oproep voor een subframe voor een M5 online omdat deze op een evenement kapot ging en binnen no-time kon ik kiezen uit 3”
Met een krappe auto is het vast ook een hele uitdaging om het in de cockpit allemaal passend te krijgen?
Remmo: ”Klopt ja, de rolkooi is ingebouwd door Peter Popeijus van Autoschade Wielhoven en dat was een flinke uitdaging. Ik had eerst de bodem aan mijn kant er al uitgehaald en een stukje laten zakken zodat ik erin zou passen. Daarna heeft Peter de kooi erin gemaakt en om zoveel mogelijk ruimte te creëren heeft hij de hoofdbuis achter de rijder, waar de deurstijl zit, verzonken gemaakt achter de carrosserie. Hij heeft een deel weg geslepen, de rolkooi aangebracht en de carrosserie weer teruggeplaatst, het is echt heel mooi en veilig geworden. Hierdoor hebben we wel veel ruimte weten te creëren en pas ik (1,95 meter) erin.
Het dashboard wordt gemaakt door Danny, zij maakt alles helemaal zelf en word het echt zoals we zelf willen. Nieuw in deze auto is dat we geen losse metertjes gaan gebruiken, maar een tablet. Dan kunnen we zelf kiezen wat we willen zien en in welke vorm.”
Wat voor motor hebben jullie erin weten te krijgen?
Remmo: ”We hebben gekozen voor een BMW motor (S65 V8) uit een E92 M3 een motor met standaard 420 pk uit 4 liter. Wij zetten er nog een G-Power compressor op en dan komen we uit rond de 650 pk en misschien nog wel ietsje meer, maar laten we eerst voor safe gaan. We bouwen wel een map switch in het dashboard, zodat we op het circuit nog kunnen kiezen voor een standaard modus en een race modus.”
Wat zijn jouw plannen voor de komende tijd?
Remmo: ”Eerst de auto afmaken en dan vooraf willen we nog wel even testen, nog niet zozeer voor mezelf, maar meer om de auto te testen. Het zal toch even zoeken naar de juiste balans en feeling van de auto en of alle dingen uitpakken zoals we ze op voorhand hadden bedacht. Uiteraard moet alles afgesteld worden en de auto naar mijn hand zetten. Al zitten we nu in een lastige periode, het seizoen is net begonnen en dan worden de mogelijkheden om te testen ook minder, dus misschien pak ik wel een weekend van de Nurburgring DriftCup mee om te kunnen testen.”
Nu 2016 is begonnen, waar kunnen we jou in de Z4 in actie zien?
Remmo: ”Het King of Europe kampioenschap is ons eerste doel om te rijden. Ik vind het een mooi kampioenschap en zij hebben het media technisch heel goed voor elkaar en dat zien de sponsoren ook graag. Uiteraard vroegen die ook wat onze plannen voor 2016 waren en toen wij hun vertelde dat wij King of Europe wilden gaan rijden waren zij direct enthousiast. Ook kom ik dan op circuits waar ik nog nooit geweest ben en de veiligheid van de circuits en auto’s spreekt mij enorm aan.
(W)interview: Remmo Niezen Falken Drift Team
English version
He’s been drifting a lot of years in his BMW E30, but this winter he started to build a new drift car. Two members of the Autosportnieuws.be team has traveled to his garage to drink some coffee with his team and talk about the new car.
Remmo: ”As you could see on the website and Facebook, I’m very busy building a new BMW Z4. The most asked question is: “Why?”, and I have a simple answer: I wanted something unique, that is better for all of the sponsors and it’s a great car and has a good weight balance. First, I wanted to build a BMW 1, but I think that in a couple of years you see that car a lot as drift car on the circuit. It will be the new BMW E30 or E36.
Speed in drifting has increased significantly and the grip has become more important. You want to have a lot of grip and it’s especially important when you have an entry speed of over 180km/h. At high speed the streamline in right line speed is important, but when drifting the streamline when you drive sideways is more important, in that case a small and low car is better than my old car.
At the last round of the King of Europe, we had an entry speed of over 200km/h and then, when you turn your car sideways you can feel the drag of the car. My old car is high and square, the Z4 is low and round. It will be a lot better.
The weight distribution of the Z4 is great and that will be the main difference between my old and new car. The grip will be intense with the new Z4. The total weight will be between 1100 and 1200 kg, a bit heavier than the E30, but the weight distribution is better.
Most important is that the car is a BMW, but I doubted a bit about a big American V8 engine, but now it’s a BMW engine. Maybe the American engine was cheaper, but I like the BMW engine.”
Are there any other special things about the car?
Remmo: ”Not in particular, we tried to make the car from current parts. For the body kit we were considering a couple of different brands, but now we have a Dutch fabricated one, that is easy when something is bent and the delivery is very quick. It’s not an expensive one and it looks great.
Our main goal was to build the car as most as possible out of sponsored parts from our sponsors. The tires are from our main sponsor Falken Tires and the wheels are from a new sponsor OZ Racing, Movit had sponsored us the brakes, Spax send us a new set of shock absorbers and Recaro gave us two new racing seats. When a car is build in this way, it is good for us and the sponsors, we can drive and the sponsors get a lot of attention. We promote their brand and we can to use the good stuff.
Of course the car is not totally sponsored; we have also spent a bit of our money to make it a complete car. We think that it’s impossible to get a totally sponsored car in the west of Europe, or you have to stop working and have to make it your career to find the money.
We did everything we could to get the most money or parts, but from everything we did, we only received about 5-10% response. Despite the fact I have been drifting for a lot of years and have been champion a couple of times. I’m not that type of guy who calls someone and tells him that he has to sponsor me, because I’m good.
I’ve seen the weirdest thing: once I send a company an email and received an email back in a couple of minutes with the question what we needed. Some other company had a lot of contact, but it turned out that I didn’t get anything, despite everything we did. In the end, we started two years ago with the first plan and we are happy we are able to build the car this winter.
All of our sponsors are long term sponsors: most of the brands that are on the car have been there for many years, some of them for a decade.”
For a dummy, how do you start to build a drift car?
Remmo: ”First of all: nothing fits, you have to fit everything yourself. We started to hang the engine on a special mount so it hangs in the air, then we made a set of special engine mounts for the engine. It was a bit disappointing that the engine room was smaller than we thought it was, but after all it all fits. When the engine was mounted, we could not steer anymore, so I had to find a new handlebar, and I found one from an old Mercedes van that fit. I always try to find most current parts, so that when something is broken, we can easily find a new part near the event where we are. Most of the time when you can’t drive anymore, something is broken on the suspension. Drifting is about riding as close as possible and sometimes there is a small contact and something breaks. When you use current parts, you can mostly find something at a local scrap yard.
Once I had a broken subframe of a BMW M5 and I needed a new one quick, I placed a message on Facebook and in a couple of hours I could choose from three different ones.”
With a small car like a Z4, it is difficult to fit everything on the inside, isn’t it?
Remmo: ”Thats true, the roll cage is very important, but also uses a lot of room in the car. Peter Popeijus from Autoschade Wielhoven has done an awesome job. First I already lowered the lift site of the car, but he cut out the floor and lowered it a couple of inches, then he fitted the roll cage on a great way. He created a “missing” main tube behind the driver and passenger; first, he cut out a part of the car, fitted the tubes for the roll cage and then put back the parts. This way, he created about 5 inches of extra space behind the driver, so we can sit further back. Even I (1,95m) fit in the car easily. The dashboard is made by Danny, she makes everything all by herself and it will be like we wanted it to be. In this car we didn’t use loose gauges, but a small tablet in front of me so I can easily adjust everything I want to see and how it will be presented.”
What kind of BMW engine did you fit in the small engine room?Remmo: ”We’ve fitted a BMW S65 V8 from an E92 M3 in the compartment; normally the engine has about 420 horsepower out of the four liters. We also adjusted a G-Power compression top of it and we get over 650 horsepower and maybe a bit more, but first we wanted to do it safely. We built in a ‘map switch’ so we can use all of the power and an easy mode.”
What are your plans for the near future?
Remmo: ”First, we had to complete the car and we want to test the car somewhere before we start the competition. Most of the tests will be so we can adjust the car. Normally, I adjust very quickly, but we want to find the right balance and feeling. It will also be a surprise to feel how the car works; we only had a plan on paper. Everything has to be set up at the test and needs to be adjusted so it drives like I want it to.
Only getting a test somewhere is difficult, the season 2016 has already started and here in Holland drifting is almost impossible. Maybe I will do a weekend of the Nurburgring Driftcup so we can test over there.”
Now the 2016 season has started, where can we see you in the Z4?
Remmo: ”King of Europe is our main goal for this year. It is a great championship and they have a great media package and the sponsors like that. The sponsors always asked us what our plans where in 2016 and we told them we wanted to drive the King of Europe championship and they were enthusiastic. For me it is great because I drive on circuits I’ve never drifted on before and the security and safety is at a high level at King of Europe.”
Bron: A. Voorberg
Foto’s: A. VoorbergA. Voorberg (1-2-3) – remmo autosport (4)
Notice: Trying to access array offset on value of type null in /home/deb32203n2/domains/autosportnieuws.be/public_html/site/wp-content/themes/goodnews5/framework/functions/posts_share.php on line 241
Notice: Trying to access array offset on value of type null in /home/deb32203n2/domains/autosportnieuws.be/public_html/site/wp-content/themes/goodnews5/framework/functions/posts_share.php on line 257