Na veel kritiek vanuit rijders en teams dat de Dakar te gemakkelijk is geworden, had ASO beloofd dat het een hele zware en moeilijke Dakar zou worden. Dat is ook uitgekomen. Alle rijders, ook de top van iedere categorie hebben al van alles meegemaakt. De verwachting is dat volgende week nog zwaarder wordt. Als ik alle uitdagingen en straffen van mezelf op tel, heb ik in 5 dagen al 180 minuten verspeeld. 45 min op dag 2 met de brandstof pomp. 20 min te laat op de neutralisatie. 10 + 30 + 10 min zoeken naar waypoints. 1 uur straf voor het missen van een way point. 7 min straf voor te hard rijden in een speed control zone. En toch sta ik maar 67 min achter op de leider in het klassement, aangezien ik niet de enige ben die dit overkomt. Week 2 beloofd moeilijker te worden qua terrein maar ook qua navigatie. Dus 67 minuten is niet veel.
Een ander punt is dat het momenteel veel regent in Bolivia. Dag 5 werd hierdoor ingekort en dag 6 helemaal gecanceld. Daar zit niemand op te wachten natuurlijk maar zoals het er nu uit ziet zie ik ons ook nog niet de proeven van dag 7 en 8 rijden. In de bergen wordt het namelijk snel gevaarlijk als het veel regent omdat het moeilijk te voorspellen is hoeveel water waar komt.
De nieuwe quad hadden we veel van verwacht maar aan de andere kant hadden we niet genoeg tijd om te testen voordat we de quad met het vliegtuig naar Zuid Amerika stuurden. We vreesden dus voor de zaken die we zouden kunnen tegen komen. Maar het is heel erg mee gevallen. De quad is een stuk sneller dan de overige quads en stuurt ook nog eens beter. Op dag 2 hadden we een probleempje met de benzine pomp wat we snel verholpen hebben. Maar naast wat andere, kleine puntjes, valt het ons mee. Naast snel en handelbaar blijkt de quad ook onderhoud vriendelijk en betrouwbaar te zijn.
Iedereen vraagt mij naar mijn kansen voor het podium maar daar zijn we niet mee bezig. In een Dakar als deze moet je iedere keer dat je weer een volgend way point passeert tevreden zijn en hopen dat je niks gaat mee maken en dat je geen grote navigatie vergissingen maakt die je niet opgelost krijgt.
ASO zegt ieder jaar dat de Dakar zwaarder en uitdagender wordt dan ooit en wij rijders nemen zo’n opmerking niet echt meer serieus. Echter dit keer is het echt zo; van m’n 9 Dakar deelnames is dit met afstand de uitdagendste tot nu toe. Ik verwacht dat er nog veel rijders gaan afvallen in week 2. Hopelijk behoor ik zelf niet tot die categorie.
Bron: barren racing
Foto’s: pb barren racing