Voor coureur Kelvin Snoeks uit Hoofddorp bracht het tweede evenement van de Duitse ADAC GT Masters op de Sachsenring niet bepaald het resultaat waarop hij had gehoopt. Uitkomend voor de HB Racing-Lamborghini Huracán GT3, die hij het hele seizoen deelt met de Duitser Elia Erhart, kwam Snoeks snel tot de ontdekking dat de Italiaanse sport auto nog tijd te kort komt ten opzichte van de andere auto’s,. Zo was de 22e plaats in de race op zaterdag zijn enige tastbare resultaat. Op zondag zorgden problemen met de versnellingsbak voor de vroegtijdige uitval.
Kelvin Snoeks had voorafgaand aan het weekeinde nog geen race-ervaring op de Sachsenring, bekend als de locatie van de Duitse MotoGP-ronde. “Het is een erg lastige baan om te leren met heel wat hoogteverschillen en blinde bochten”, beschreef hij zijn eerste indruk. Om waardevolle ervaring op de baan te kunnen opdoen, maakte hij maximaal gebruik van de twee vrije trainingen, zonder daarbij teveel naar de rondetijden te kijken. “De eerste vrije training verliep vrij goed. We hebben geen nieuwe banden gebruikt, dus met dat in het achterhoofd was onze tijd in verhouding tot de andere Lamborghini’s goed. In de tweede vrije training ging ik wel met nieuwe banden de baan op, maar ik raakte eenmaal buiten de lijn, waarbij ik veel rubber oppikte en mijn banden en de kansen op een goede tijd verspeelde. Ik heb er niet het beste van gemaakt en dat was jammer, maar het was een goede ervaring voor de race van zaterdag”, aldus Snoeks.
Vanaf de 24e startplaats vertrok Elia Erhart met de HB Racing-Lamborghini Huracán GT3 voor de race van zaterdag. In de tweede helft van de wedstrjid nam Snoeks de auto over en bracht de Lamborghini op de 22e plaats over de eindstreep. “Mijn race was vrij goed. We hadden wat pech en verloren wat tijd tijdens onze rijderswissel met de safetycar, maar mijn rondetijden waren goed in vergelijking met die van andere Lamborghini-coureurs en ik was constant. In dit kampioenschap moet je echt een goede auto hebben, want het zit allemaal verschrikkelijk dicht op elkaar en het is zeer competitief, dus ik was blij met mijn constante prestaties in de race”, zei Snoeks.
De kwalificatie voor de tweede race was lastig, de voornaamste oorzaak lag daarbij in de auto en een beetje bij me zelf. “De laatste vijf auto’s waren Lamborghini’s”, benadrukte Snoeks. “Ik kwalificeerde me als 29e en daar kan ik natuurlijk niet tevreden mee zijn, maar alle Lamborghini-rijders stonden achteraan, inclusief de snelle coureurs, dus het was echt lastig. Ik moest de race vervolgens vanaf de laatste plaats starten, omdat ik vanwege het overschrijden van een witte lijn als straf ook nog eens drie plaatsen naar achteren moest. Bij de start was er een probleem met de versnellingsbak. Ik kon nog een paar ronden rijden, maar het leek me uiteindelijk toch veiliger de auto in de pits te parkeren.”
Het volgende evenement van de ADAC GT Masters brengt de coureurs naar de Lausitzring, waar op 4 en 5 juni een gecombineerd weekeinde met de prestigieuze DTM-toerwagenserie gehouden wordt. Snoeks kijkt ernaar uit: “Ik heb vroeg in het jaar al een keer op de Lausitzring getest en de baan bevalt me goed. Hopelijk worden de prestaties van de auto iets beter.”
Bron: pb kelvin snoeks