Vanochtend om 5:19 vertrokken. 160 km over de weg de bergen in. De proef begon al binnen 1 km erg zwaar. Erg los zand, overal grote stenen, struiken en bomen en ook overal onverwacht uitgesleten, droge riviertjes en wanden van een halve tot twee meter hoog. Daar moesten we tussendoor navigeren wat verre van eenvoudig was.
Ik startte als 7e quad maar na 20 km stonden al die quads en een aantal motoren bij elkaar omdat ze fout zaten en daar ook niet weg konden komen vanwege die steile wanden. Ben omgedraaid tot waar ik dacht dat we nog goed zaten en vanaf daar het roadbook beter gevolgd. De eerste 70 km was ongekend zwaar met veel trial stukken er in. Door mijn navigatie besluit reed ik na die eerste 70 km op de 2e plek. Lang mocht ik daar echter niet van genieten. Op km 80 werkte de pieper van mijn sentinel niet met als gevolg dat ik 86 reed waar 50 toegestaan was. Daar zullen wel flink wat strafminuten voor terug komen. En ongeveer op hetzelfde punt had ik de achterste brandstof tank bijna leeg. Dan druk je op de knop om die hoofdtank bij te vullen uit de extra zijtanks. Echter ik had pech, de opvoer pomp wilde het niet doen met als gevolg dat de quad er mee stopte. Voordat ik de pomp weer aan de gang had was ik zeker 10 tot 15 minuten kwijt. En dat gebeurde me nog 3 keer vandaag.
Net voorbij way point 30 (ongeveer bij km 140 kreeg ik de melding in mijn scherm of ik een way point wilde overslaan. Natuurlijk niet! Ik reed terug om het waypoint te zoeken maar na 10 minuten zoeken had ik het nog niet gevonden. Daarna ben ik weer verder gereden en samen met het benzine probleem leidde dit er toe dat ik rond de 20e plek kwam te liggen. Na proef 1 volgde een tankstop en daarna een neutralisatie van 140 km voordat het tweede deel van de proef begon. De tankstop duurde wel 40 minuten want ze hadden niet genoeg apparatuur om.
Iedereen snel genoeg te tanken. De neutralisatie was een glad gravel pad door de bergen waar we ook nog een flinke onweersbui te verwerken kregen. En uiteindelijk had ik nog 1,5 uur met als gevolg dat ik 20 minuten te laat aankwam bij de tweede proef. De tweede proef was op een hoogte van 4.000 meter. Halverwege waren door de regen de paden veranderd in een meer. Toen ik daar eenmaal in zat bleek de ondergrond wel erg zacht en de enige mogelijkheid dan is gewoon volgas houden en hopen dat je er uit komt. Een minuut lang kreeg ik al het water over me heen en zag niks meer. Om de 10 seconden probeerde ik mijn bril een beetje schoon te maken om de goede richting te kunnen houden. Gelukkig liep het goed af. Ondertussen kreeg ik ook nog een lekke band en bleek dat het achterwiel los zat. Een stukje verder, op km 473, stond Jurgen. Hij was hard gevallen en dacht dat ie zou moeten stoppen. Omdat het nog maar 50 km was is hij rustig naar de finish gereden zodat hij vanavond nog kan beslissen wat hij doet. Hopelijk valt het mee. Op de terug weg was mijn band weer lek en het kostte me veel moeite om die te repareren. Gelukkig stopte er een monteur van een ander team om even te helpen.
Rond 20:00 was ik weer teug bij de truck. Nu het Road Book maken.
Bron: pb barren racing
Foto’s: pb barren racing